»Når man ser på de yngre influencere, så har de jo ikke en uddannelse endnu, og det er tit på lykke og fromme, de starter«

Forbrugerombudsmanden har efter en undersøgelse af såkaldte influencere politianmeldt fire profiler, der har overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Branchen er blevet bedre til at håndhæve loven, men der er stadig grund til at holde øje med den for at undgå, at forbrugerne mister tilliden til de sociale medier.

arkivfoto: LOIC VENANCE / AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: LOIC VENANCE

Fire såkaldte influencere blev tirsdag politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Yderligere ti havde fået en indskærpelse, mens otte influencere var blevet orienteret om lovgivningen.

Det er første gang, Forbrugerombudsmanden undersøger markedsføring via influencere, som flere gange er blevet kritiseret.

Men selvom virksomheder og influencere er blevet mere opmærksomme på at efterleve forbuddet mod skjult reklame, er der stadig behov at have fokus på den relativt nye og populære markedsføringskanal, fortæller forbrugerombudsmanden.

»Vi vurderer en reklame på en anden måde end en personlig anbefaling, som ikke har et kommercielt formål. Hvis influenterne ikke tydeligt oplyser, når der er kommercielle hensigter bag deres opslag, så bliver det meget sværere at navigere i, og så er der risiko for, at vi som forbrugere på sigt kan miste tilliden til de sociale medier,« siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, og tilføjer:

»Reklamemarkeringen eller oplysningen om, at man har fået produktet gratis, skal stå så tydeligt, at det ikke er til at overse.«

Starter på lykke og fromme

Politianmeldelserne er sket på baggrund af en undersøgelse af 37 influenceres opslag med reklameindhold, som Forbrugerombudsmanden gennemførte i sommeren 2018.

De 37 udgør dog en lille andel af de mange influencere, der efterhånden er at finde på både Instagram, Facebook, YouTube og blogs. Ifølge Gry Høngsmark Knudsen, der er lektor på institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet, er det derfor vigtigt, at influencerne bliver oplært i reglerne om deres eget fag.

»Når man ser på de yngre influencere, så har de jo ikke en uddannelse endnu, og det er tit på lykke og fromme, de starter. Hvis der ikke er nogen, der sørger for, at de får den relevante viden og bliver opmærksomme på, hvordan de skal markere deres opslag, så er det ikke overraskende, at der sker fejl en gang imellem. Så det er også et spørgsmål om at professionalisere det og uddanne dem i deres eget virke,« siger Gry Høngsmark Knudsen.

Christina Toftegaard Nielsen fortæller, at forbrugerombudsmanden ikke kan sikre, at alle influencere overholder markedsføringsloven, ligesom politiet ikke kan sikre, at alle borgere overholder færdselsloven. Det forudsætter, at der er en vilje til at efterleve lovgivningen, og det kan undersøgelsen og andre tilsynsaktiviteter påvirke.

»Forbuddet mod skjult reklame har vi haft fokus på at håndhæve i en årrække. Jo mere kompliceret virkeligheden bliver, og jo hurtigere det går med den teknologiske udvikling, som giver nye muligheder for at reklamere, jo større krav er der til os om at følge med. Og det er naturligvis en udfordring. Også derfor er det vigtigt, at der er vilje til at overholde lovgivningen ved brugen af nye markedsføringsformer,« siger hun.

Forbrugerombudsmanden holder informationsmøder om, hvordan man som influencer overholder lovgivningen og har senest også lagt en video ud, der vejleder influencere.