Den svenske bilproducent Volvo Cars trækker sig fra elbilproducenten Polestar og sælger sine aktier.
Beskeden fik torsdag Volvos aktiekurs til at skyde i vejret med 27 procent, mens Polestar omvendt faldt med 14 procent i den indledende handel på børsen i New York.
Volvo Cars – eller på svensk Volvo Personvagnar – ejer lige nu halvdelen af Polestar, som for to uger siden blev erklæret for værdiløst af den svenske storbank SEB. SEB nedskrev Polestars værdiansættelse fra 18 milliarder svenske kroner til nul.
Polestar er blevet et åg for Volvo, som har lagt mange penge i det gældstyngede selskab. Nu bliver det i stedet kinesiske Geely, som kontrollerer både Volvo og Polestar, der må stille med fremtidige penge, skriver Svenska Dagbladet.
Volvo Cars har siden 2010 været ejet af Geely, som købte selskabet af Ford, der da havde ejet det svenske ikon siden 1999. Volvo har fortsat hjemsted i Sveriges næststørste by, Göteborg, hvor også Polestar har hovedkontor.
Hvornår og under hvilke vilkår Volvo Cars opgiver sit medejerskab af Polestar, er endnu ikke meldt ud.
Volvos vicedirektør, Björn Annwall, understreger, at Polestar har givet Volvo vigtige erfaringer. Volvo er nemlig ligesom alle andre bilproducenter i gang med den svære omstilling fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Volvos nye topmodel blandt elbiler er EX90, og målet er, at halvdelen af Volvos produktion i 2025 er elbiler – i 2030 skal det være 100 procent af produktionen.
Vækst i elbilsalg tager af – hårdere konkurrence
Omstillingen til elbiler sker, samtidig med at især kinesiske bilmærker som BYD, MG, Nio og Xpeng forsøger at nappe større bidder af det europæiske bilsalg.
Farten er dog gået noget af elbilsalget, der ikke vokser lige så hastigt som tidligere. Det har fået store selskaber som Tesla, Volkswagen (VW), Renault og GM til løbende at sænke priserne og skrue ned for produktionen.
Björn Annwall fra Volvo ryster dog ikke på hånden.
»Vi er jo i premiumdelen, og her er kunderne mindre bekymrede for inflation og høje renter. Vi har også været påpasselige med at få omkostningerne for en elbil ned på samme niveau som en bil med forbrændingsmotor. Det er sværere at klare for dem, som retter sig mod massemarkedet,« siger vicedirektøren til Svenska Dagbladet.
Han ser lige nu ikke konkurrencen fra de kinesiske producenter som stor, fordi det kræver et varemærke, et forhandlernet, service og en god brugtværdi, når elbiler i den høje ende af prisskalaen skal sælges. Det har de kinesiske mærker ikke lige nu.
Det er kun en uge siden, at Polestar varslede, at 15 procent af de ansatte i Sverige skal afskediges som led i en nedskæringsrunde. Det svarer til 450 medarbejdere.
Polestar har som ambition at levere omkring 160.000 biler i 2025.
Volvo solgte i Danmark i 2023 i alt 5.001 biler, svarende til 2,9 procent af det samlede antal nyindregistrerede biler. Polestar solgte 2.022, svarende til 1,2 procent, viser tal fra De Danske Bilimportører.