Voldsom fremgang i PC-salget under coronakrisen

Hjemmearbejde fik rigtig mange til at købe ny PC under coronakrisen. HP genindtager tronen som verdens største PC-producent og leverer nu hver fjerde PC.

Det kan tydeligt aflæses i salgstallene, at rigtig mange skulle arbejde og studere hjemmefra i lang tid. Her har de opdaget, at der var behov for en ny og bedre PC. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Bærbare PCer i massevis er blevet skiftet ud under coronakrisen – i et omfang, så lang tids tilbagegang i salget pludselig er blevet ændret til en fremgang på over 11 procent og med en ny konge af PC-tronen til følge.

I april-juni blev der på verdensplan solgt 72,3 millioner PCer, hvilket er 11,2 procent flere end i samme periode for et år siden, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

»Den stærke efterspørgsel, som er drevet af at arbejde hjemme og af behovene til onlineundervisning, har overgået tidligere forventninger og har igen anbragt PCen i centrum for forbrugernes portefølje af elektronik. Det står så tilbage at se, om denne efterspørgsel og det høje brugsniveau fortsætter under en recession og i en efter-corona-verden, eftersom budgetterne bliver skåret ned, mens skoler og arbejdspladser genåbner,« siger Jitesh Ubrani, som er mobilanalysechef hos IDC.

Både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og privatkunder har været på storindkøb af PCer under coronakrisen, og det er lykkedes at kunne levere varerne trods udfordringer i produktionen i navnlig den første måned efter nedlukningen verden over.

HP slår Lenovo af pinden

En ny PC-konge har indtaget tronen, båret af fremgangen. Amerikanske HP er nu verdens største PC-leverandør. Hver fjerde solgte PC – bærbar som stationær – i april-juni var en HP-PC. HP sidder nu på 25 procent af det globale marked mod 23,6 procent for et år siden.

Dermed har HP slået kinesiske Lenovo af tronen. Lenovo er gået tilbage fra 24,9 procent af verdens PC-salg for et år siden til nu 24,1 procent. Lenovo har igennem flere år fastholdt sin position som den største. HP har dog undervejs for en kort stund genvundet tronen, men så atter mistet den.

I Danmark sidder Lenovo anderledes solidt på PC-markedet. De seneste danske tal er fra januar-marts i år, hvor Lenovo sad på 48 procent af markedet for bærbare og 44 procent for stationære PCer, mens HPs markedsandele var på 22 procent af de bærbare og 24 procent af de stationære PCer.