Virksomheder designer sig til Instagram: »Det er en rigtig god forretning«

Guld-pomfritter, skinnende burgerboller og luksuriøs indretning er nogle få af de tiltag, som virksomheder strategisk gør brug af for at være Instagram-venlige og lokke influencers til. Når de flotte billeder deles på Instagram, når virksomhederne ud til tusindvis af potentielle kunder.

Cafékæden Mad og Kaffe anretter sin brunch i små skåle. Anne-Sophie Rommerdahl og Julie Tromborg har lagt deres brunch på deres Insta-story – og de er langtfra de eneste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

En kvinde med mørkt hår, hvide jeans og høje hæle sidder på kanten af et stort, ovalformet badekar og kigger ind i kameraet. I badekarret flyder rosenblade, mens buketter hænger ud over kanten. Vægge og gulv på badeværelset er beklædt med marmor.

Billedet er delt på kvindens instagramprofil, hvor hun har mere end 850.000 følgere. Det er taget i en lejlighed, som gratis stilles til rådighed til influencers. Lejligheden er indrettet med eksklusivt interiør, så når billederne lægges på Instagram, markedsføres interiøret blandt tusindvis af potentielle kunder.

Flere virksomheder laver bevidst tiltag, som skal gøre dem »instagramvenlige« og lokke influencers til, så de uopfordret deler billeder af virksomhedens produkter. Det er ifølge Jacob Mouritzen, ekspert i sociale medier og businesspartner i kommunikationsbureauet Mindshare, en rigtig god forretning.

»Det er en helt bevidst strategi, at virksomheder laver nogle tiltag, som skal få influencers og andre kunder til at komme forbi og tage billeder. Der er restauranter, som tilbyder lyssætning i bordene, så man kan tage det perfekte billede af maden, og der er en bar i England, som har lavet et vægmaleri, der er meget Instagram-venligt. Baren har aldrig haft flere kunder, end den har nu,« siger Jacob Mouritzen.

Rådgivningsvirksomheden Innovation Lab har indsamlet en række eksempler på virksomheder, der designer sig til Instagram.

Den amerikanske restaurantkæde Chili’s Grill & Bar bruger årligt 750.000 dollar på at give sine burgerboller en æggestrygelse, der får dem til at skinne. Et is-museum i San Francisco er indrettet i Instagram-venlige farver og former. En restaurant i Tel Aviv har tallerkener, som kan reflektere lyset eller snurre rundt, så kunderne kan tage perfekte billeder og videoer af maden. Et hotel i Washington har en skattejagt, som går ud på, at gæsterne skal tage Instagram-venlige billeder på hotellet.

I Danmark strøer burgerkæden Sliders bladguld på pomfritterne, og café-kæden Mad & Kaffe anretter deres brunch i små skåle.

»Der er nogle virksomheder i Danmark, hvor det i hvert fald tyder på, at de har tænkt over at gøre deres produkt meget Instagram-venligt. Frem for at de selv går ud og gør sig lækre på Instagram, er det meningen, at deres kunder skal tage mobilen op af lommen og tage billeder,« siger Jacob Mouritzen.

Pernille Kirstine Møller, ejer og konsulent ved kommunikationsbureauet Curated

»Flere virksomheder bruger mange af de penge, som de førhen brugte på markedsføring, på at indrette deres lokaler flottere eller anrette maden flottere.«


Flere danske hoteller indretter ifølge Nadeem Wasi, medlemschef i Horesta, helt bevidst Instagram-venlige værelser og lobbyer. Nogle hoteller i Odense fokuserer eksempelvis på H.C. Andersen i deres indretning, da de har fundet ud af, at det får asiatiske gæster til at hive kameraet op af lommen.

Pernille Kirstine Møller, ejer og konsulent ved kommunikationsbureauet Curated, kan også nikke genkendende til tendensen.

»Flere virksomheder bruger mange af de penge, som de førhen brugte på markedsføring, på at indrette deres lokaler flottere eller anrette maden flottere, så influencers og andre kunder får lyst til at tage billeder til Instagram. Virksomhederne optimerer altså kundernes oplevelse, så de helt af sig selv markedsfører produkterne,« siger hun.

Gratis markedsføring

Influencers har i flere år lavet markedsføring for virksomheder på Instagram, der dagligt har mere end 400 mio. brugere. Det foregår typisk ved, at influencers får penge, et fysisk produkt eller en rejse, som betaling for at lægge billeder ud, hvor produktet indgår.

Men parallelt med dette vinder tendensen, hvor virksomhederne gør sig så attraktive, at influencerne kommer og markedsfører af sig selv, mere og mere frem. Denne strategi er ifølge Jacob Mouritzen meget effektiv.

»Når du betaler en influencer for at markedsføre dit produkt, er det en engangsfornøjelse. Men hvis du bygger en fantastisk skulptur ude foran din butik, som alle bare må hen og tage et billede sammen med, bliver effekten ved med at være der, fordi folk bliver ved med at tage billeder med den og skrive, hvor den er,« siger han.

Med virksomhedernes nye strategi får influencerne ingen betaling, men flotte billeder, som giver deres mange følgere lyst til fortsat at følge med. Jo flere følgere, desto større sandsynlighed er der for, at andre virksomheder vil betale influencerne for markedsføring.

Restaurantkæden Sliders drysser bladguld på pomfritterne. Fold sammen
Læs mere

Jacob Mouritzen fortæller, at der findes mange indikationer på, at markedsføring på Instagram for specielt restauranter, oplevelsesudbydere, museer og butikker har ekstrem stor effekt.

En britisk undersøgelse fra forsikringsselskabet Schofields Insurance viser, at den vigtigste faktor for unge, når de vælger, hvor de vil rejse hen på ferie, er, »hvor Instagram-venlig ferien vil være«. 40 procent svarer, at det er den vigtigste faktor. Mere end 1.000 personer mellem 18 og 33 år er blevet spurgt.

Troværdigheden øges uden betaling

Virksomhedernes strategi om at tiltrække influencers kan være mere troværdig end at betale dem for markedsføring.

»Hvis en influencer deler noget, skal der stå, hvis det er sponsoreret, så det er ret tydeligt, hvis influenceren har fået penge for at slå billedet op. Men problemet er jo, at følgerne ikke ved, hvornår influenceren rent faktisk synes, at produktet er fedt, og hvornår influenceren gør det, fordi personen bliver betalt for det,« siger Pernille Kirstine Møller, der ejer kommunikationsbureauet Curated.

Derfor er markedsføringen mere værd for virksomhederne, hvis influencers deler billeder uden at få noget for det.

»En anbefaling fra andre af, at du er god, er altid bedre, end at du selv siger det – eller betaler andre for at sige det,« siger Jacob Mouritzen.

Virksomheder kan ikke gemme sig

Tidligere havde virksomheder ikke nogen form for anden kommunikation ud af huset end sin egen. I dag er det anderledes. Derfor bliver de nødt til at sikre sig, at billederne, som kunderne tager af produktet, er lige så flotte som dem, virksomheden selv bruger til markedsføring.

»Førhen havde virksomheden måske en annonce i et blad, hvor de havde lavet et perfekt billede af en ret, som måske ikke var lige så flot i virkeligheden. Den går bare ikke længere, og det er gået op for virksomheder rundt omkring. Det vil brede sig som ringe i vandet, hvis deres koncept ikke lever op til det, de har reklameret,« siger Pernille Kirstine Møller.

Flere hoteller begynder ifølge Nadeem Wasi fra Horesta at linke til billeder på Instagram fra deres hjemmeside.

»Hotellers officielle billeder er ikke altid opdaterede, og derfor kigger mange mennesker på andre gæsters billeder af hotellet på Instagram. Selv om billederne kan være redigerede, virker de nogle gange mere troværdige, end billederne på hotellets hjemmeside – specielt hvis der på Instagram ligger billeder som ligner hinanden fra mange forskellige gæster,« siger Nadeem Wasi.

Da Berlingske besøger Mad og Kaffe en travl mandag formiddag, tager flere af gæsterne billeder af maden. Her fotograferer Louise Yoo fra Sydney brunch-anretningen, som bliver delt på Instagram. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.