Vild »Løvens Hule«-afslutning: Helsingør-ægtepar henter sæsonens største investering

Torsdag aften var der sæsonafslutning på TV-programmet »Løvens Hule«, der gennem fem sæsoner – og nu otte uger i træk – har samlet danskerne foran fjernsynet til iværksætteri og investeringer. Et ægtepar fra Helsingør fik to prominente investorer med i sæsonens største investering, der nu også bakkes op af offentlige midler.

Ægteparret bag Maistic, Brian Bouet Smith og Heidi von Bülow, sammen med de to nye investorer, Jan Lehrmann og Jacob Risgaard, efter »Løvens Hule«-sæsonens største investering på 1,9 mio. kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen/DR

Torsdag aften kl. 20.00 løb denne sæsons sidste program i TV-successen »Løvens Hule« over skærmen på DR 1.

Programmet, der har formået at gøre iværksætteri og værdiansættelser til allemandseje, har haft høje seertal gennem hele femte sæson, som i gennemsnit har haft 850.000 seere pr. afsnit, ifølge Kantar Gallups seerundersøgelse.

Det ottende og sidste afsnit af denne sæson – der kommer nok en mere, for DR efterspørger allerede deltagere til en kommende sæson – kastede endnu engang investeringer af sig:

Endda sæsonens største, da virksomheden Maistic hentede 1,9 mio. kr. for samlet 30 pct. af virksomheden, da Jacob Risgaard og Jan Lehrmann slog sig sammen om investeringen.

Men det er ikke den eneste investering, ægteparret fra Helsingør, som står bag Maistic, har hentet. Vækstfonden, som også tidligere har ydet et lån på en mio. til virksomheden, følger i løvernes potespor og smider yderligere tre mio. kr. efter Maistic, der altså samlet har hentet 4,9 mio. kr.

Jacob Risgaard, medejer af Coolshop

»Maistic er en investering i fremtiden, i miljøet og i en bedre verden. En fremtid med mindre plast.«


Maistic udvikler og sælger produkter og emballager uden traditionel plastic, blandt andet hverdagsprodukter til husholdningen som fryseposer, engangsservice og klude.

»Den likviditet, vi nu har fået, betyder, at vi kan give den endnu mere gas med endnu flere varer. Vores virksomhed er resultatet af et forbrugerkrav, som kun bliver større og større. Vi forsøger at materialisere det ønske og krav, som forbrugerne har,« siger Heidi von Bülow, som er den ene medstifter af Maistic.

Hendes ægtemand, Brian Bouet Smith, udgør den anden halvdel. Sammen stiftede de virksomheden i Helsingør i 2015. Året efter landede de første produkter fra virksomheden på hylderne i flere danske supermarkeder.

En farlig cocktail

Programmet endte i skarpe forhandlinger, efter både Christian Arnstedt, Mia Wagner og Jesper Buch meldte sig ud af ræset, sidstnævnte blandt andet med begrundelsen, at ægteparret er »en farlig cocktail«.

31-årige Christian Arnstedt fra Blazar Capital konstaterede alligevel, at virksomheden er »fuldstændig i tidsånden«.

»Verden skriger på det her,« sagde han.

Det efterlod Risgaard og Lehrmann tilbage.

Coolshop-medejeren Jacob Risgaard lagde ud med et bud på 1,2 mio. kr. for 25 pct. af virksomheden. Jan Lehrmann, der blandt andet er medejer af Normal-butikkerne, foreslog efterfølgende at gå med i Risgaards bud. De to bød derefter samlet 1,8 mio. kr. for 30 pct. af virksomheden. Maistic forsøgte at presse dem op på to millioner, men parterne endte med at mødes på midten på 1,9 mio. kr. for de 30 pct.

»Så redder vi verden,« jublede Jacob Risgaard, da ægteparret endeligt nikkede ja.

»Maistic tager et ansvar for mindre plastic i verden. Det er klar tale for mig, og verden skriger på initiativer og produkter som disse. Samtidig er Maistic er rigtig god iværksætterhistorie, hvor de allerede er nået langt og har skabt en flot væksthistorie, som jeg rigtigt gerne vil med på at bidrage til,« lyder det fra Jan Lehrmann i en pressemeddelelse.

Han bakkes op af Jacob Risgaard, som begge sidder i Maistics bestyrelse i dag:

»Set med forretningsbriller er Maistic en eksemplarisk virksomhedscase. Men det var ikke derfor, jeg investerede. Maistic er en investering i fremtiden, i miljøet og i en bedre verden. En fremtid med mindre plast. Jeg er ikke i tvivl om, at Maistic bliver frontløber på plastfrit, og når alle trådene føres sammen, kan vi stå med en af Danmarks største miljøsucceshistorier i nyere tid.«

Maistic udvikler og producerer hverdagsprodukter uden plastic. De er dermed en del af en større tendens på den danske iværksætterscene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen/DR.

Har tidligere takket nej

Berlingske har den seneste tid sat fokus på danske iværksættere, som bygger en forretning på eksempelvis grønne løsninger og FNs verdensmål. Flere har peget på den enorme forretningsmulighed, der ligger i at finde løsninger, som kan være med til eksempelvis at begrænse CO2-udledning. Det er samtidig et område, som både talentfulde medarbejdere og pengestærke investorer opsøger.

Maistic er endnu et eksempel på en startup, som går med i tidens trend ved at mindske brugen af plastic. Faktisk blev Maistic spurgt, om de ville deltage i »Løvens Hule« allerede i 2018, men takkede dengang nej, da de følte, det var for tidligt.

»Vi havde lige fået første lån fra Vækstfonden, og vi skulle først til at kigge på andre markeder og skabe et overskud, så vi ventede til, at vi var mere klar. Nu skal vi bare give den gas, og vi har en masse ideer til nye produkter,« siger Heidi von Bülow.

Hos Vækstfonden understreges det i en pressemeddelelse, at de to nye investorer har været medvirkende til det nye lån på tre mio. kr.

»Maistic er en virksomhed, som bidrager til at løse et voksende samfundsproblem ved hjælp af teknologi og innovation, og det er den type virksomheder, vi gerne vil støtte op om, og som Danmark ikke vil gå glip af. Vi kan lide Maistics vision, og samtidig har vi set, at de kan eksekvere,« lyder det fra erhvervskundechef Nikolaj Sørstrup.