Joachim takkede nej til det højeste bud nogensinde i »Løvens Hule«

Torsdag aften kunne man se det største bud nogensinde blive afgivet i »Løvens Hule«s historie, da Joachim Latocha præsenterede sin virksomhed, Barons, for de fem løver. Alligevel takkede han nej til Jesper Buch og hans 15 millioner kroner – men hvorfor?

Joachim Latocha fra skjortevirksomheden Barons var torsdag aften med i »Løvens Hule«, hvor han modtog det højeste bud i programmet historie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Der var masser af spænding, da femte sæson af det populære DR-program »Løvens Hule« havde premiere torsdag aften.

Den sidste iværksætter, der skulle præsentere sin virksomhed for de fem løver, var 34-årige Joachim Latocha, der med sin skjortevirksomhed, Barons, fik flere af løverne til at spærre øjnene op.

Man skal ikke have set programmet ret mange gange for at kunne genkende den succesfulde Just Eat-stifter, Jesper Buchs ansigtsudtryk, når han ser en iværksætter og en forretning, han kan lide. Og det var lige netop, hvad der skete.

Mere om det senere. Barons sælger udelukkende hvide og lyseblå skjorter til kunder, som stifter og direktør Joachim Latocha i programmet kalder »skjortekrigere«. Dem, der går i skjorte hver dag, og dem, som han selv var en del af, da han i seks år arbejdede hos Deloitte, inden han for tre år siden sagde op og kastede sig ud i livet som iværksætter.

»Jeg gik selv i skjorte hver dag dengang. Vi henvender os typisk til travle forretningsfolk, fordi jeg kan huske frustrationen ved at stå nede i en tøjbutik og lede efter skjorter, når man hellere vil bruge sin sparsomme fritid på noget andet,« siger Joachim Latocha.

Derfor har han udviklet en klassisk skjorte, som kun handles online. Tanken er at konkurrere med de førende svenske mærker, der i dag sidder tungt på markedet. Ved kun at være til stede på internettet vil han gøre livet nemmere for dem, der har ti af de samme skjorter hængende i skabet til de lange dage på kontoret.

Joachim Latocha, stifter og direktør i Barons

»Det er selvfølgelig angstprovokerende at springe ud i iværksætteri, når man lige har fået en lille baby.«


De dramatiske scener, der udspillede på TV torsdag aften, blev i høj grad forstærket af Joachim Latochas baggrund. Han er uddannet på CBS, og i de seks år hos Deloitte rådgav han succesfulde entreprenører og kapitalfonde i at sælge deres livsværk.

Pludselig var det ham selv, der stod i en tilsvarende situation på landsdækkende TV.

Som at være til eksamen i en time

Da Joachim Latocha trådte ned ad trappen foran de fem løver, søgte han 750.000 kr. for 7,5 procent af virksomheden, som dermed værdiansættes til ti mio. kr. I virksomhedens korte levetid har han formået at opnå en omsætning på otte millioner kroner i 2019, hvilket vækkede interessen hos flere af løverne.

Mens spørgsmålene væltede ud af Jesper Buch, griflede det øvrige panel flittigt noter ned, mens de kiggede på Joachim Latocha, som selv havde iført sig en af sine skjorter og samtidig taget en model med.

Skjortevirksomheden Barons sælger udelukkende simple businessskjorter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Spændingen steg intenst, da Jesper Buch skar igennem:

»Jeg har en kæmpe udfordring, og det ved du også godt,« lød det.

Han henviste til iværksætterkometen Shaping New Tomorrow, som Jesper Buch kastede sin kærlighed og investering over i programmet for et par sæsoner siden. Den nordjyske virksomhed producerer klassiske herrerbukser, men i en kvalitet, der skulle gøre dem så behagelige som træningsbukser. Siden har virksomheden udvidet til også at producere jakker og skjorter, og netop det overlap er Buchs udfordring.

»Hvad hvis jeg skrev en check på seks millioner nu og købte forretningen, hvad ville du sige til det?« fulgte ordene derefter fra Jesper Buch, der som vanligt var garant for god underholdning, men alligevel syntes at blive ved med at overraske.

Men svaret var mindst lige så køligt og kontant: Det vil jeg bestemt ikke tage imod, lød det fra Joachim Latocha.

Efterfølgende meldte både Mia Wagner og Jan Lehrmann sige ud af ræset om Barons. Den nye løve Coolshop-stifter Jacob Risgaard konstaterede, at den branche, han har tabt flest penge i, er tøjbranchen.

I »Løvens Hule« torsdag aften stod han selv over for en stor beslutning, da han modtog et bud på 15 mio. kr. for hele virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Den anden nye løve 31-årige Christian Arnstedt, der har gjort kometkarriere i McKinsey og i dag er founding partner i Blazar Capital, opjusterede derefter sit bud til to mio. kr. for 30 pct. af virksomheden, der dermed værdiansættes til 6,7 mio. kr.

Men så meldte Jacob Risgaard sig alligevel på banen, da han endnu ikke havde sagt den officielle »jeg er ude«-melding. 750.000 kr. for ti pct. af virksomheden, lød buddet. Altså en værdiansættelse på 7,5 mio. kr.

Men så faldt bomben:

Jesper Buch bød 15 mio. kr. for hele Barons, som han ville inkorporere under Shaping New Tomorrow, hvor Joachim Latocha så kunne få aktier for pengene i det samlede selskab, hvis værdi dog er usikker.

Det er dermed det højeste bud nogensinde i »Løvens Hule«s fem sæsoner lange historie, som efterlod Joachim Latocha i »et sindssygt dilemma«, som han selv formulerer det.

Hans første reaktion i programmet taler også for sig selv:

»Mener du det?«

Et kæmpe skulderklap

Joachim Latocha endte med at takke nej til Jesper Buch og valgte derimod den nye løve Jacob Risgaard, der brød ud i stor jubel.

Optagelsen blev lavet i slutningen af september, og da Joachim Latocha så udsendelsen for første gang nytårsaftensdag, var det »som at blive suget tilbage i studiet«, siger han i dag.

»Det var en helt vild oplevelse og meget langt fra det, jeg havde regnet med. Det var en kæmpe overraskelse, der kom de bud. Jeg var meget nervøs inden, men det var vildt fedt,« siger han.

Spørgsmålet er, hvorfor han endte med at takke nej til Jesper Buchs 15 mio. kr.

»Vi er først lige startet, og jeg føler stadig, at vi har en masse, vi skal bevise. Det var nemt at takke nej, for det føles som at stå på startblokken til et løb og så vende om, lige inden startskuddet lyder. Det vil føles helt forkert for mig,« siger Joachim Latocha og tilføjer:

»Hvis vi blev en del af Shaping New Tomorrow, så vil vi blive en lille spiller i et stort setup, og så er man ikke længere førsteprioritet. Vi har bygget en forretning på den overbevisning, at kunderne gerne vil købe deres produkter fra specialister frem for generalister. Vi vil gerne være ultra specialiserede i skjorter og gøre dem perfekte, og derfor vil jeg kun fokusere på det,« siger han.

Stor ballast fra Deloitte

Joachim Latocha anerkender, at han selvfølgelig har en vis erfaring i at stå i en situation, hvor man skal forholde sig til et salg af en virksomhed. Alligevel var det en helt ny oplevelse, at det pludselig var ham selv, der havde livsværket på spil.

Den 34-årige iværksætter, der til daglig bor på Vesterbro i København, har altid haft en iværksættertrang i maven, og efter seks år blev den for stor til at blive i Deloitte.

I en periode på to år brugte han aftener, weekender og ferier på at afsøge markedet, inden han gik ind til sin daværende chef og sagde op.

»De troede, jeg var blevet sindssyg. Der var sågar en der sagde, at han var overbevist om, at jeg ville være tilbage i Deloitte inden for to år. Jeg ville sørge for, at han tog fejl,« fortæller Joachim Latocha.

Joachim Latocha har tidligere arbejdet seks år hos Deloitte, hvor han rådgav i salg af virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Det var en stor beslutning på det tidspunkt. Joachim Latocha havde på det tidspunkt en etårig datter. I dag er der kommet en mere til.

»Det er selvfølgelig angstprovokerende at springe ud i iværksætteri, når man lige har fået en lille baby. Samtidig var jeg lige blevet forfremmet og var kun et trin fra at blive partner, så mange havde måske svært ved at forstå, at jeg valgte en anden vej,« siger han og tilføjer:

»Men når man drømmer om noget, så kan man ikke vente for evigt. Man er nødt til at springe ud i det på et tidspunkt, og der kommer aldrig et tidspunkt, hvor det er god timing.«

Joachim Latocha påpeger, at situationen i »Løvens Hule« ikke var ukendt for ham. Han har rådgivet virksomheder i handler til flere hundrede millioner kroner og kender spillet.

»Da jeg sad hos Deloitte, kunne det i princippet være mig, Jacob Risgaard ville bruge som rådgiver, hvis han skulle sælge sin ejerandel i noget. Jeg følte mig godt klædt på til at kende virksomhedens værdi, men det var jo et kæmpe skulderklap, at folk som Jacob Risgaard og Jesper Buch giver den anerkendelse.«

Næste skridt på vejen for Barons er at etablere sig på det udenlandske marked, hvor første skridt bliver Sverige.