Det bliver indholdet og ikke prisen, der skal konkurreres på, når danskerne skal overbevises om, at de skal bruge tid på at se film, sport og serier på streamingtjenester i stedet for at tænde for TV-kanalerne.
Det siger administrerende direktør for streamingtjenesten Viaplay, Jonas Karlén, som øjner fortsat vækst forude.
»Nej, jeg ser ikke en konkurrence på prisen. Jeg tror snarere på, at indholdet og oplevelsen gør forskellen, og så vil der være små prisforskelle mellem de forskellige tjenester. I dag er der et ganske harmonisk billede på streamingabonnementerne. Samtlige tjenester koster omkring 89 kroner, og alle har en gratis prøvemåned. Her er det til gengæld vældigt vigtigt, at vi kan bevise vores værdi. Vi har ikke et fast mål om, at vi vil ligge på plads nummer et eller andet. Vi skal fortsat vokse kraftigt, have tilfredse kunder, som bliver hos os, og producere og udbyde lokalt indhold,« siger Jonas Karlén til Berlingske.
Stærke kræfter står bag
Viaplay ejes af den svenske mediekoncern Modern Times Group (MTG), der står bag TV3-kanalerne og betalings-TV fra Viasat og er Skandinaviens største distributør af reklamefinansieret TV og betalings-TV.
Viaplay blev lanceret i marts 2011 og har siden 2013 firdoblet sit kundetal - uden at man vil ud med, hvad det reelt er, hverken i Norden eller Danmark. Viasat er Danmarks femtestørste TV-leverandør med omkring 120.000 kunder, og ifølge Kantar Gallups TV-metermåling for DR over brugen af streamingtjenester så 48 procent af danskerne i januar-september 2016 hver uge det Google-ejede YouTube, 32 procent Netflix, 24 procent DR TV, 10 procent TV 2 Play, otte procent HBO Nordic, syv procent Viaplay og syv procent YouSee Play.
Jonas Karlén, som været i MTG siden 2008 og har stået i spidsen for Viaplay siden august 2015, vil kun ud med, at Danmark er et af de markeder, hvor Viaplay er mest udbredt, og som har det højeste forbrug pr. forbruger. Det skyldes ifølge ham, at Viaplay virker på tværs af alt udstyr: mobiltelefoner, PCer, tavle-PCer og TV-skærme.
Det originale skal være magneten
»Vi skal levere en rigtigt god brugeroplevelse - og har én chance for at overbevise folk om, at de har lyst til at komme tilbage. Desuden skal stabiliteten være i orden, for det skal se fremragende ud på alle skærme. Endelig er der indholdet: Hvis ikke vi har interessant indhold, bliver folk ikke hos os. Derfor investerer vi heftigt i originalproduktioner for at få det nordiske flair kombineret med de amerikanske dramaer,« siger Viaplay-topchefen.
Viaplay opruster derfor i år og næste år med en række egenproducerede serier, som kun kan ses her og derfor skal være med til at trække kunder til. Det er serier som »Forbandet«, »Embassy Down«, »Swedish Dicks«, en ny sæson af »Den russiske ambassadør« og »Veni Vidi Vici«, og målet er at være de største inden for nordisk drama inden for to-tre år. Samtidig har Viaplay for nylig indgået aftale med filmselskabet Fox, så de seneste ti-femten års serier kan vises i alle sæsoner.
»Vi skal adskille os fra de internationale konkurrenter gennem originaler, sport og oplevelser. Forbrugerne har mange forskellige tjenester, også betalings-TV-tjenester, så de både kan se TV, mens det sendes, og streame. Vi tror stenhårdt på, at så længe vi leverer godt indhold, som forbrugerne vil se på, og giver dem en god oplevelse, vil vi fortsat vokse. Efterhånden som det er blevet nemmere at bruge streamingtjenesterne, er udfordringen for os, at hvis folk ikke er tilfredse, er det vældigt enkelt at gå et andet sted hen,« siger Jonas Karlén.
Færre smutter igen
Han glæder sig derfor over, at det lykkes bedre at holde på kunderne. I forhold til 2013 ligger frafaldet af kunder i dag på indeks 65.
Det bidrager leje og køb af film også til, hvor man ikke behøver at være Viasat-abonnent. Så snart biograffilm slipper biograflærredet efter omkring seks måneder, kan de store film i to uger købes digitalt, så man ejer sit eget eksemplar, og derefter kan de i typisk et halvt år mere lejes. Købefilm indførte Viaplay i 2016, ligesom Viaplay-abonnenter ifølge direktøren nu kan hente 92 procent af alle serier og et stort flertal af film ned og se dem offline, altså uden brug af internetforbindelse, så man kan tage dem med sig på f.eks. ferie. For børneserier og -film gælder det 100 procent.
Viaplay sælger også abonnement på sportsbegivenheder - det koster dog 269 kroner om måneden mod grundabonnementet med film, serier og børneudsendelser for 89 kroner månedligt.
Ultra-HD? Tja...
Viaplay udnytter MTG-koncernens indkøbskraft og sikrer sig såvidt muligt altid rettigheder til netop at kunne vise det indkøbte også på Viaplay.
»Det er vigtigt for os at være til stede i hele Norden. Så kan vi købe og bruge indholdet i hele Norden, hvilket gør os attraktivt for studierne, der sælger, fordi vi kan sende det ud på alle platforme. Samtidig er blandingen vigtig. Film er gode til at tiltrække nye kunder, mens TV-serierne holder dem fast hos os,« siger Viasat-direktøren.
Til gengæld kan Viaplay ikke levere film og TV i ultra-HD-kvalitet (UHD/4K), sådan som Netflix satser hårdt på i takt med, at folk får større og større TV-skærme, hvor detaljerne derfor skal træde frem.
»Det er et af de områder, vi arbejder på, men vi har ikke sat en tidsplan op. Vi har gjort så meget andet for oplevelsen og oplever, at forbrugerne er meget tilfredse med den tjeneste, vi giver dem,« siger Jonas Karlén.
Men I risikerer vel, at andre løber med markedet. Kommer ultra-HD i år?
»Det kan jeg ikke kommentere,« siger han.