Spotify lægger ny musik bag betalingsmur

Spotify indgår aftale med Universal Music – og dermed forsvinder noget for dem, der hidtil har haft gratis adgang til streaming-tjenesten.

Arkivfoto. Spotify indgår aftale med Universal Music – og dermed forsvinder noget for dem, der hidtil har haft gratis adgang til streaming-tjenesten. Fold sammen
Læs mere
Foto: TORU YAMANAKA

Spotify har indgået en aftale med Universal Music, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Aftalen medfører en ny funktion for kunstnerne, der fremover kan kræve, at ny musik kun bliver tilgængelig for betalende brugere de første to uger.

»Vi er klar over, at ikke alle album fra alle kunstnere bør lanceres på samme måde, og derfor har vi arbejdet hårdt sammen med Universal for at nå frem til denne nye, meget fleksible lanceringsmetode,« siger Daniel Ek, der er administrerende direktør i Spotify.

Det betyder, at alle brugere af den reklamefinansierede version af Spotify fremover kan opleve, at musik fra deres yndlingskunstnere ikke bliver tilgængelig for dem før efter to uger.

Taylor Swift smækker med døren

Aftalen er kommet i stand efter mange år med bitter strid. Kunstnere og pladeselskaber har i mange år kritiseret Spotify for den reklamefinansierede version.

Hvis brugerne anvender denne version, får de afspillede kunstnere en betydelig dårligere afregning i forhold til versionen med betaling.

Da Universal Musics superstjerne Taylor Swift i 2014 trak al sin musik væk fra Spotify, var det netop på grund af utilfredshed med modellen. Om hun nu vender tilbage til musiktjenesten er der dog ingen forlydender om på nuværende tidspunkt.