Viaplay går efter 12 millioner abonnenter i 2025

Streamingtjenesten udvider til endnu fem lande men forventer fortsat at kunne fordoble kundetallet i Norden i løbet af de næste fire år.

Streamingtjenesten Viaplay er den fjerdestørste i Danmark og går efter at fordoble brugertallet i Norden i løbet af de næste fire år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Viaplay/NENT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den skandinaviske streamingtjeneste Viaplay sætter nu forventningerne op og går efter at runde 12 millioner abonnenter ved udgangen af 2025.

Det oplyser Viaplays ejer, den svenske mediegigant Nordic Entertainment Group (NENT), onsdag morgen.

400.000 flere abonnenter i Norden i år

Topchef Anders Jensen, der har en fortid i danske TDC, oplyser til svenske Dagens Industri, at Viaplay går efter 400.000 ekstra abonnenter i Norden og 500.000 ekstra i andre lande allerede i år, og at der næste år skal lægges »et antal millioner« oveni.

»Tilvæksten skal komme tidligt. Det er nu, at man skal investere,« siger han til Dagens Industri.

I februar i år sagde Anders Jensen til den britiske finansavis Financial Times, at de da tre millioner abonnenter i Norden frem mod 2025 skal blive til seks millioner. Dengang var målet at nå 10,5 millioner abonnenter på verdensplan.

Målet om seks millioner nordiske abonnenter er uændret.

Fjerdestørst i Danmark

Viaplay er i øjeblikket den fjerdestørste streamingtjeneste i Danmark efter Netflix, DR og TV 2 Play. 36 procent af de danske husstande har et Viaplay-abonnement, viser tal fra analysefirmaet Wilke. De fortæller samtidig, at den vilde vækst er taget af. Danskerne abonnerede i august i gennemsnit på 3,3 streamingtjenester pr. husstand, hvor det i februar i år var 3,5 streamingabonnementer pr. husstand.

Viaplay åbner nu i fem nye lande – Tyskland, Østrig, Schweiz, Storbritannien og Canada – og går efter at være i 16 lande ved udgangen af 2025.

NENT har skåret drastisk i omkostningerne i sin klassiske tv-forretning, Viasat, der blandt andet tæller TV3-kanalerne, for at kunne investere mere i Viaplay-delen. Viasat fusionerede tidligere i år med det Telenor-ejede Canal Digital og blev til tv-leverandøren Allente.