Nok rider de danske kreative hjerner på en bølge lige nu, hvor dansk arkitektur, design, mode, film og medier er i høj kurs i udlandet, men den bølge kan og skal vokse sig endnu større og trække endnu flere danske virksomheder med ud i verden.
Det er basalt set missionen for det vækstteam for kreative erhverv, der mandag formiddag præsenterede 21 anbefalinger til regeringen.
De danske kreative erhverv har i dag 79.200 ansatte, omsætter for 248 mia. kr., og eksporten er steget fra 48 mia. kr. i 2009 til 92 mia. kr. i 2016. De kreative erhvervs andel af Danmarks samlede eksport er derfor steget til tæt ved 8,5 pct. i 2016.
Det er godt, men det kan blive endnu bedre, lyder det fra Jacob Holm, der er topchef i den dansk møbelproducent Fritz Hansen og formand for Vækstteamet for kreative erhverv.
»Det betyder, at vi kan levere en vækst i eksporten frem til 2025 på 50 pct. svarende til et løft på 46 mia. kr.,« siger Jacob Holm.
Det forudsætter dog, at de fremsatte anbefalinger bliver gennemført.
Vækstteamet, der består af 13 repræsentanter fra erhvervslivet, foreslår helt konkret at skabe såkaldte events, der hjælper mindre virksomheder med at skabe internationale netværk, der kan sætte gang i eksporten.
»Danske virksomheder har en grundforståelse inden for design og innovation, som er anderledes end i udlandet, og den giver en konkurrencefordel på eksportmarkederne – også for mindre virksomheder,« siger formanden.
Foruden fokus på eksportmulighederne foreslår vækstteamet fire indsatsområder, som handler om adgang til risikovillig kapital, bedre samspil mellem offentlige og private virksomheder og bedre håndhævelse af immaterielle rettigheder.
»Jeg har store forventninger til, at det her kan bliver til reel politik. Meget af det her er noget, der kan gøres inden for eksisterende bevillinger i systemet,« siger Jacob Holm.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) slår fast, at de kreative erhverv er en styrkeposition i dansk økonomi med flotte tal for både eksport, beskæftigelse, omsætning og værdiskabelse.
»Jeg glæder mig derfor til at dykke ned i vækstteamets ideer, som jeg vil tage med mig i det videre arbejde med at styrke de kreative erhverv i Danmark og gøre dem endnu mere konkurrencedygtige,« lyder det fra ministeren.
Vækstteamet peger på, at efterspørgslen efter de kreative kompetencer stiger globalt, og den holdning deler man i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
»Der er uden tvivl et stort uforløst vækstpotentiale i de kreative erhverv,« siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Charlotte Enevoldsen, som er særligt glad for at se vækstteamets fokus på det internationale marked og eksportmulighederne.
»Nogle af de kreative brancher som mode og design er velbevandrede i eksportfremmesystemet, mens andre, særligt mindre virksomheder inden for f.eks. musik, skal have hjælp til at åbne dørene de rigtige steder. Det skal vi have en klar plan for at få løftet,« forklarer Charlotte Enevoldsen.
Anbefalingerne lægger derudover op til en klyngedannelse for de audiovisuelle brancher. Derfor er de tre danske medievirksomheder Nordisk Film, Sybo Games og Unity Technologies mandag gået sammen om at etablere Vision Denmark-klyngen. Klyngen vil skabe 2.500 nye job og otte milliarder kr. i omsætning til Danmark inden for bl.a. animation, film, spil og TV.