Kreative danske hoveder oplever vild vækst: »Vi rider på en bølge lige nu«

Kreative og designorienterede danske virksomheder fra en række forskellige brancher oplever i disse år pæne vækstrater og stor opmærksomhed fra udlandet. »Vi rider på en bølge lige nu,« lyder det fra en af de danske vækstskabere.

Dan Stubbergaard er arkitekt og ejer af arkitektfirmaet Cobe, der har oplevet stor vækst de seneste år med en stribe kendte projekter i både ind- og udland. Blandt andet står Cobe bag det nye design ved Nørreport Station, masterplanen for Nordhavnen i København, Køge Nord Station og Adidas' nye besøgscenter i Tyskland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Vi skal leve af vores kreativitet og vores sans for design.

Det er en historie, som vi danskere godt kan lide at fortælle os selv. Og der er tilsyneladende noget om snakken.

De såkaldte kreative erhverv, som er en samlet betegnelse for design, tøj- og møbelproduktion, film, tv-serier, spil og arkitektur, har det seneste årti oplevet en markant vækst både i forhold til arbejdspladser og eksport.

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at de kreative erhvervs andel af den danske eksport fra 2008 til 2016 årligt er vokset med cirka 4,2 pct. Det er næsten dobbelt så meget som væksten i Danmarks samlede eksport på cirka 2,4 pct. årligt. I kroner og øre lå de kreative erhvervs eksport i 2016 på 92 milliarder kr.

Dan Stubbergaard, Cobe arkitekter

»Vi rider på en bølge lige nu, som er rigtig vigtig. «


»Det er en milliardforretning for Danmark, og de kreative erhverv udgør i dag en markant styrkeposition i dansk økonomi med imponerende flotte tal for både eksport, beskæftigelse, omsætning og værdiskabelse,« udtaler erhvervsminister Rasmus Jarlov, der mandag af det såkaldte Vækstteam får præsenteret en række anbefalinger til, hvordan regeringen yderligere kan understøtte det erhverv.

I forbindelse med Vækstteamets arbejde har Damvad Analytics udarbejdet en ny analyse, der viser, at de kreative erhverv i 2016 fuldtidsbeskæftigede ca. 79.200 personer direkte.

I spidsen for Vækstteamet står Jacob Holm, der er adm. direktør for Fritz Hansen. Han er flankeret af 12 andre erhvervsfolk, som repræsenterer de enkelte brancher under de kreative erhverv.

Han peger på, at der har været en tendens til, at danskerne, politikerne og økonomer helt generelt opfatter de kreative erhverv som en forholdsvist lille sektor.

»Det er det jo ikke. Når man lægger det hele sammen, er erhvervet på størrelse med medicinalindustri. Det er jo tankevækkende,« siger han.

Det danske arkitektfirma Cobe er en af de danske virksomheder inden for de kreative erhverv, som har oplevet pæn vækst de seneste år. På blot et år er firmaet gået fra cirka 100 til 130 ansatte.

Stifter og ejer af Cobe Dan Stubbergaard peger på, at væksten blandt kreative, danske virksomheder har en selvforstærkende effekt.

»Vi er i en tid lige nu, hvor dansk design, arkitektur og mad er noget, som folk i udlandet kender til og er tiltrukket af. Vi står helt klart på en stærk designarv, men der sker også noget i særligt København lige nu med mange dygtige, designorienterede virksomheder. Det skaber synergieffekter for os alle sammen,« siger han.

Herhjemme er Cobe kendt for den nye Nørreport Station, masterplanen til det nye Nordhavn og Køge Nord Station. På fire år er Cobe dog gået fra, at langt den største del af omsætningen kom fra projekter i Danmark, til at udenlandske projekter nu står for halvdelen af omsætningen.

I forrige uge åbnede et 14.000 m2 stort byggeri ved tyske Adidas' hovedkontor i Sydtyskland, og det er blot et enkelt af Cobes udenlandske projekter de seneste år.

»Vi rider på en bølge lige nu, som er rigtig vigtig. Vi får besøg af delegationer, der kommer til København for at se, hvad der foregår her i byen i disse år. Det er ret unikt,« siger han.

Ifølge Vækstteam-formand Jacob Holm er det et dansk kreativt DNA, der binder virksomhederne sammen.

»Det har noget at gøre med danske værdier, hvor vi tænker i tillid, medmenneskelighed, nysgerrighed, brugerinddragelse, transparens, som ender i formsprog og koncepter, der bygger på grundlæggende præmis om at brugeren er i centrum,« siger han.