Uvished om coronavirus kan få dansk internethandel til at visne

Coronavirussen og den usikkerhed, der ledsager den, kan skabe en nedgang for dansk internethandel. Ifølge en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel har flere virksomheder oplevet negative konsekvenser.

Købte varer fra nettet bliver fragtet lige til døren. Alligevel oplever mange internetbutikker en nedgang i salget i forbindelse med coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andriy Popov/Panthermedia/Ritzau Scanpix

Med et enkelt klik på musen kan man få adgang til utallige internetsider, der sælger alt fra tøj til dagligvarer og hudplejeprodukter. Og varerne behøver man ikke hente. De kan blive leveret lige til døren.

Man skulle tro, at tusinder danskere foran computerne på grund af coronavirussen ville få internethandel til at blomstre. Men nu tyder en rundspørge på, at det modsatte i stedet kan vise sig at være tilfældet.

Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, har mellem 11. og 12. marts foretaget en undersøgelse blandt danske internetsider, hvor det viser sig, at det går ned ad bakke med dansk e-handel.

Den foreløbige konklusion er, at 60 procent af de adspurgte virksomheder har været negativt påvirkede på enten salg eller logistik i løbet af de sidste to uger.

»Vores fornemmelse er, at andelen af virksomheder, der vil få det sværere, vil stige hen over weekenden og i løbet af de næste uger. Vi får flere, der siger, at det er, som om danskerne har sat en bremser for deres forbrug,« siger Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH.

Ifølge Henrik Theil hænger det nedsatte forbrug sammen med, at der hersker en vis usikkerhed om fremtiden. Blandet andet fordi danskerne ikke er sikre på, at de kan komme til at holde sommerferie, kan det afholde dem fra at købe rejser til varmere breddegrader.

»Der er flere danskere, der er tilbageholdende med deres forbrug. Mange danskere kan godt tænke, at fordi de måske ikke kommer ud at rejse, så holder de igen. Nettet er ikke lige så hårdt ramt, som de fysiske butikker, men alle kan mærke en opbremsning i forbruget i øjeblikket,« siger han.

Henrik Theil vil ikke spå om fremtiden for internethandlen, men alligevel tror han, at nedgangen vil kunne vende.

»Det kunne lige så godt være gået den anden vej, men vi kan mærke, at folk holder igen, til man er mere sikker på, hvad der kommer til at ske. Jeg tror, vi får en nedgang til at starte med, men det kommer nok til at vende tilbage igen,« siger han.

Fremgang for nogle butikker

FDIHs undersøgelse viser samtidig, at når der ses på salget, mærker flere netbutikker endnu ikke den store forskel. Lidt over en tredjedel fortæller, at deres salg er ramt i større eller mindre grad, mens 11 pct. rent faktisk melder om en fremgang i salget.

Hos den danske virksomhed Budbee, der driver logistikservice med levering til døren, har man oplevet 50 pct. flere hjemmeleveringer sammenlignet med virksomhedens progonose.

»Grunden antages at være muligheden for, at kunder kan få deres pakker leveret hjem til døren uden menneskelig kontakt.« siger Simon Strindberg, der er salgs- og marketingschef i Budbee.

Budbee har iværksat en række initiativer, der blandt andet betyder, at alle pakker håndteres med rene handsker, og at personalet foretager selvkontrol af kropstemperaturer.

Også det danske urmærke About Vintage har oplevet en eksplosion i onlinesalget. Virksomheden har især oplevet en stigende interesse fra Sydkorea, hvor bestillingerne har taget fart.

De seneste tre dage har About Vintage oplevet en onlinevækst fra Sydkorea på mere end 700 procent sammenlignet med sidste år, hvor virksomheden allerede kunne fremvise en millionomsætning på det sydkoreanske marked, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

»Noget kan tyde på, at folk har haft ekstra tid til onlineshopping. Som skildret i medierne har situationen store konsekvenser på mange parametre, så vi følger udviklingen nøje. Købelysten hos folk er der stadig, hvilket selvfølgelig er fint, da det i denne svære periode sikrer vores eksistensgrundlag, men at salget ligefrem er steget så vildt, finder vi ret mærkværdigt«, siger Thomas Andersen, der er medstifter af About Vintage.