Coronakrisen har haft alvorlige konsekvenser for både små og store ølbryggerier, som ikke har kunnet afsætte deres øl til de lukkede barer og diskoteker. Krisen har dog også givet plads til nye, innovative løsninger, som både tager højde for myndighedernes restriktioner og kan redde en del af det tabte.
En af dem er kommet fra Royal Unibrew, der i fællesskab med en række danske mikrobryggerier samlede 5.000 danskere til ølsmagning hjemme fra stuerne i løbet af krisen. Og initiativet er kommet for at blive. Ølsmagningerne har nemlig vist sig at være så stor en succes, at Royal Unibrew har arrangeret en ny ølsmagning til september. Det sker, selv om barerne igen holder åbent.
»Vi er for at sige det mildt overvældede over interessen i de virtuelle ølsmagninger – både fra danskerne og fra bryggernes side. Coronakrisen og de virtuelle ølsmagninger har givet os en ny måde at samles på i branchen – og jeg tror, mange danskere er blevet draget af den fællesskabsfølelse, der ligger i det. Det vil vi gerne holde fast i, selv om Danmark åbner op,« siger Jesper Larsen, der er Nordic Marketing Manager for Craft Beer hos Royal Unibrew, der står bag initiativet.
Den virtuelle ølsmagning foregår sådan, at ølinteresserede bestiller en kasse med forskellige øl fra en række mikrobryggerier hjem. Herfra kan deltagerne se, høre og stille spørgsmål om øllene via livestreaming på Facebook til forskellige brygmestre og øleksperter. Og selv om man umiddelbart mister noget af den sociale kontakt, man normalt får til en ølsmagning, har engagementet alligevel været stort, fortæller Jesper Larsen.
»Det, vi kunne se, og som faktisk adskiller sig fra normale ølsmagninger, er, at spørgelysten er meget større. For folk skriver jo bare ind med spørgsmål til den brygmester, der står og præsenterer en øl,« siger Jesper Larsen.
Skal redde små bryggerier
Allerede inden coronakrisen var mikrobryggerierne hårdt ramt i modsætning til større bryggerier som blandt andet Carlsberg, og alene i 2018 leverede flere mikrobryggerier et underskud, viser et dataudtræk foretaget af Børsen Analyse. Og netop på grund af den pressede situation i branchen forsøgte Royal Unibrew at samle mikrobryggerier fra hele landet, da de søsatte ølsmagningen, så flest muligt kunne få gavn af omtalen.
»Vi søsatte initiativet, fordi vi vidste, at nedlukning af restaurationsbranchen specielt ville ramme mikrobryggerierne. Mange af dem sælger jo deres øl til barer og restauranter, så ideen var at imødekomme vores små kolleger, men selvfølgelig også forbrugerne,« siger Jesper Larsen og fortæller, at ølsmagningen har haft en vis betydning for kendskabet til mikrobryggerierne.
»Det gør jo ikke en kæmpestor forskel for et mikrobryggeri, at de sælger 2.000 flasker til en ølsmagning. Men hos Svendborgsund Bryghus fortalte de, at det kunne betyde meget for dem på den lange bane, da de fik nogle kunder fra andre steder i landet, som de ikke har kunnet nå ud til før. For mange landsdele har jo siddet og smagt med, og det har gjort, at ølinteresserede fra hele landet har lagt mærke til bryggerier, de ikke kendte i forvejen,« lyder det fra Royal Unibrews Jesper Larsen.
Royal Unibrew forventer, at godt og vel 5.000 personer vil følge den tredje ølsmagning, som bliver afholdt 12. september. I denne omgang har mikrobryggerier som Krenkerup, Kissmeyer og Skanderborg Bryghus øl med i kassen, der bliver sendt ud til deltagerne.
Virtuel ølsmagning er en af de gode erhvervsideer, der er opstået på grund af coronakrisen og nedlukningen af samfundet. Berlingske har den seneste måned gennem serien »Gang i Danmark« sat fokus på nogle af de initiativer, der skal få erhvervslivet og dansk økonomi godt igennem krisen.
Berlingske har blandt andet skrevet om virksomheden Sun & Safe, som normalt fremstiller parasolfødder til hotelbranchen. Krisen tvang dog virksomheden til at tænke innovativt, og i stedet udviklede de et produkt, der kan desinficere håndtag, lige så snart håndtaget har været trykket ned.
Også virksomheden RemoteCamp har set muligheder i coronakrisen. Virksomheden har lanceret en ny app, som skal forbedre videomøder, der er blevet en del af hverdagen på mange arbejdspladser.




