Tyske myndigheder tiltaler tidligere Audi-boss for rolle i »Dieselgate«

Den tyske anklagemyndighed tiltaler forhenværende adm. direktør i Audi Rupert Stadler for hans rolle i sagen om svindel med partikelforurening i Volkswagen, der i offentligheden blev døbt »Dieselgate«.

Kilder tæt på sagen bekræfter overfor Reuters, at Stadler nægter ethvert kendskab til sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKAS BARTH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Endnu en bilboss trækkes ind i Dieselgate-skandalen. Den forhenværende Audi-direktør, Rupert Stadler, tiltales nu af den tyske anklagemyndighed i München.

Han var for længe om at indrømme sit kendskab til, at dieselsvindel i Volkswagen også forgrenede sig ind i Audi, der ligeledes hører under Volkswagen-gruppen.

Volkswagen indrømmede tilbage i september 2015, at selskabet havde installeret snydesoftware, der fik det til at se ud som om, at selskabets køretøjer udledte lang mindre partikelforurning i luften, end det faktisk var tilfældet. Fadæsen har indtil videre kostet den tyske bilfabrikant 30 mia. euro (ca. 225 mia. kr.). Det skriver Reuters.

Ifølge statsadvokaten i München er Stadler og tre andre blevet tiltalt for svindel, falsk certificering, og brud på markedsføringsloven.

Audi, der er et af Volkswagen-gruppens premium brands, ventede nemlig helt til november 2015 med er erkende, at deres tre liters V6-dieselmotorer var udstyret med selvsamme svindelsoftware.

Volkswagen og dets tidligere ledelse har været involveret i adskillige retssager, hvilket kulminerede i april måned, da den tidligere Volkswagen-topchef Martin Winterkorn blev anklaget for svindel.

Stadler blev arresteret tilbage i juni 2018, hvorefter han var bag lås og slå indtil oktober samme år, hvor han blev løsladt mod kaution. Volkswagen har sidenhen annulleret Stadlers kontrakt med selskabet.

Ifølge anklagemyndigheden vedrører sagen mod Stadler ca. 250.000 Audier, 112.000 Porscher og 72.000 Volkswagen-biler, der blev solgt i både USA og Europa.