Twitter tjener flere penge med færre brugere

Fortsat oprydning efter bl.a. dønningerne af præsidentvalget med russisk indblanding koster Twitter endnu ni millioner brugere - men pengekassen fyldes.

Ni millioner Twitter-brugere er fordampet på tre måneder. Men pengene ruller ind i Twitters kasse alligevel. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Brugerskaren på Twitter fortsætter med at falde. Til gengæld sælger selskabet markant flere annoncer og tjener flere penge.

Det viser regnskabet for juli-september, som blev offentliggjort torsdag eftermiddag. Twitter har nu 326 millioner månedlige brugere - ni millioner færre end for et år siden - og forventer yderligere tilbagegang som følge af en omfattende oprydning med lukning af falske brugere og blokeringer af fupmagere, der spreder falske nyheder, oven på afsløringerne af mulig, russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg, der bragte Donald Trump ind i Det Hvide Hus.

Af de 326 millioner månedlige brugere er de 259 millioner uden for USA, og det er også her, at frafaldet, nemlig otte af de ni millioner, ligger.

Tilbagegangen er større end ventet og er det andet kvartal i træk, hvor det går den forkerte vej.

Flere klik giver penge i kassen

Til gengæld har Twitter formået at få flere til at klikke på annoncerne. Annonceomsætningen voksede med 29 procent til 650 millioner dollars i forhold til for et år siden, mens indtjeninger fra at sælge data er oppe på 108,3 millioner dollars mod 86,8 millioner i 3. kvartal 2017. Den samlede omsætning voksede også med 29 procent til 758,1 millioner dollars for 3. kvartal, mens overskuddet voksede fra 61 til 106 millioner dollars.

Aktien steg umiddelbart med 15 procent oven på regnskabet, som Twitters topchef og medstifter, Jack Dorsey, kalder »meningsfulde fremskridt i vores bestræbelser på at gøre Twitter til en sundere og mere værdifuld hverdagstjeneste«.

Tjenesten fungerer som en slags offentlig SMS. Brugerne skriver beskeder, som kan ses af alle på Twitters netsted og kan sorteres gennem de såkaldte »tags« eller etiketter, som brugerne sætter på for at angive, hvilket emne de skriver om eller kommenterer.

En af de absolut kendteste brugere er netop Donald Trump, som har gjort Twitter til sin primære kommunikationskanal.