Trods advarsler om »mareridtssommer« fra syv aktører afviser minister at gribe ind i lufthavnskonflikt

I et åbent brev til transportminister Thomas Danielsen (V) opfordrer Københavns Lufthavn, Dansk Industri, SAS og en række andre aktører til politisk indgriben i konflikten mellem flyvelederne og det statslige selskab Naviair. Men ministeren står fast.

Thomas Woldby har samme med flere andre førende aktører i luftfartsbranchen sendt et åbent brev til transportministeren. Liselotte Sabroe

Dansk Industri, Københavns Lufthavn, SAS, Norwegian, Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn og DAT.

Alle tigger de i et åbent brev til transportministeren om politisk indgriben i konflikten mellem det statslige selskab Naviair og dets flyveledere.

For der er udsigt til en »mareridtssommer«, hvis parterne ikke snart finder en løsning, lyder det.

»Vi beder derfor om, at du i egenskab af ejer af Naviair sætter dig for bordenden og får sikret, at der findes en forhandlet løsning mellem parterne – gerne med inddragelse af arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne i processen,« skriver parterne i brevet.

Men transportministeren afviser at foretage sig noget som helst og henviser til sit seneste svar om konflikten.

Her rettede Thomas Danielsen en slet skjult kritik af flyveledernes timing – om at de ønsker en massiv lønforhøjelse midt i en overenskomstperiode – og opfordrede parterne til at tage ansvar.

»Det er en sag mellem arbejdsmarkedets parter, og spørgsmål om løn og ansættelsesvilkår bør klares i overenskomstforhandlingerne, som er næste år. I forhold til den nuværende situation har jeg en klar forventning om, at parterne løfter deres ansvar og finder en holdbar løsning, så passagererne ikke får unødvendige gener,« udtalte venstreministeren for en uge siden.

I det åbne brev skriver de syv luftfartsaktører, at 45 procent af alle ankomster og afgange til og fra Københavns Lufthavn i april var mere end et kvarter forsinket på grund af konflikten mellem flyvelederne og Naviair. Én million rejsende blev ramt af forsinkelserne. Dertil blev 60.000 personer ramt af 400 aflysninger.

»Den udvikling er helt uacceptabel og vil kun blive forværret efterhånden, som trafikmængden vokser frem mod sommeren, medmindre der findes en holdbar løsning meget hurtigt,« skriver de i brevet.

Aktørerne påpeger, at parterne i konflikten »synes langt fra hinanden«, og at en reel løsning har »meget lange udsigter«.

I lyset af, at dialogen mellem parterne på det seneste er foregået gennem pressen, virker det næsten som en underdrivelse.

Ønsker 40 procent i lønstigning

Forholdet mellem ledelsen og de omkring 280 flyveledere i Naviair har været anstrengt længe – særligt siden Naviair under coronakrisen afskedigede 45 flyveledere.

For flytrafikken er kommet sig hurtigere end ventet, og derfor mangler der nu omkring ti procent af kapaciteten, for at vagtplanen holder.

Af den grund har Naviair fået flyvelederne til at tage en masse ekstravagter – men det gider de ikke længere, og det hullede vagtskema skaber forsinkelser i flytrafikken.

I januar sendte DATCA et oplæg til en ny aftale, der skulle forbedre vilkår under uddannelse, seniorordninger og arbejdsvilkår.

Og så blev det også foreslået, at gennemsnitslønnen skulle stige fra 1,2 millioner kroner til 1,7 millioner kroner.

DATCA siger, at det ikke hovedsageligt handler om lønnen, men om at sikre fastholdelsen og rekrutteringen af de flyveledere, som Naviair mangler.

Men fra Naviairs side mener man, at der har været tale om et uansvarligt højt lønkrav, som det ikke har været muligt at indgå en dialog om.

»Nej tak« til 22.000 for en ekstravagt

Naviair har tilbudt flyvelederne en lønstigning på 135.000 kroner om året samt en ekstravagtsbetaling på 22.000 kroner pr. vagt for at klinke skårene og komme gennem sommerens travlhed.

Et forslag, som medlemmerne i DATCA nedstemte enstemmigt.

Naviair er en Særlig Offentlig Virksomhed (SOV). Dette er typisk virksomheder, som varetager samfundskritiske opgaver, og det betyder, at de ansatte ikke er underlagt de normale lønstrukturer i det offentlige.

Derfor er det heller ikke skatteyderne, der betaler flyvelederes løn, det er i sidste ende flyselskaberne i lufthavnen.

Som et svar på transportministerens kritik og opfordring til, at man burde vente til overenskomstforhandlingerne næste år med at forhandle løn og vilkår, lød det blandt andet fra DATCA-formand Esben Jean-Pierre Blum:

»Flyvelederne er enige med transportministeren i, at Naviair som selskab må løse den nuværende uholdbare situation. Manglen på flyveledere har alene i 2023 påført forsinkelser for over 150 millioner kroner – og det kan vi ikke være bekendt over for hverken passagerer eller flyselskaber.«

Enormt dyrt

I SAS er man dybt bekymret over udviklingen i øjeblikket.

»Det her er enormt dyrt for samfundet, og derfor synes vi, at politikerne skal være oplyste om hvilken konsekvenser det her får, hvis det får lov at fortsætte,« siger SAS' pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.

Hun håber, at parterne meget snart bliver enige om en plan, som er holdbar langt frem i tiden.

»Vi appellerer nu til ejerne om at finde en løsning. Hvordan den kommer til at se ud, har vi ikke en holdning til, men der skal findes en løsning nu. Det her er en katastrofe netop som vi står foran en sommer, hvor vi endelig kan rejse uden restriktioner og uden strejker,« siger Alexandra Lindgren Kaoukji.

Hun vil ikke udtale sig om flyselskaberne kan være en del af løsningen ved for eksempel at betale mere for den ydelse, som Naviair tilbyder.

»Det er flyselskaberne som betaler for det nu, men hvordan det kan komme til at se ud fremover, er for tidligt at sige,« siger Alexandra Lindgren Kaoukji.

Naviair står for at styre afgående og ankommende fly i København, Roskilde, Aalborg, Tirstrup, Billund og Rønne. Endvidere leverer Naviair flyveinformationstjeneste i det nedre grønlandske luftrum og på Færøerne.