Endnu tre nye streamingtjenester indfinder sig i løbet af de kommende uger i Danmark og vil slås for at få del i danskernes tid og penge.
Det sker på et tidspunkt, hvor mange ellers er begyndt at skrue ned for forbruget og faktisk opsiger streamingabonnementer, fordi de enten ikke ser dem, eller fordi de skal skære ned, nu hvor priserne på stort set alt stiger som følge af inflationen, forsyningskrisen og krigen i Ukraine.
Det bedste britiske klar 28. april – gratis Pluto fra 18. maj
Storbritanniens største streamingtjeneste, BritBox, åbner 28. april i også Danmark.
Det er BBC og tv-selskabet ITV, der står bag den fælles tjeneste, som hidtil har kunnet ses i den engelsktalende del af verden men nu også åbner i blandt andet de nordiske lande.
I Danmark er månedsabonnementet sat til 79 kroner, sådan som også flere andre streamingtjenester tager, eller man kan betale 599 kroner for et år frem. Der bliver syv dages gratis prøveperiode, hvor man kan beslutte sig.
BritBox rummer kendt og ukendt britisk indhold og bliver lanceret på et tidspunkt, hvor også andre står på spring for at komme til fadet.
18. maj er der dansk åbning på den gratis streamingtjeneste Pluto TV. Den er et samarbejde mellem ViacomCBS, der står bag Paramount+ og NENT, der har Viaplay og gratistjenesten Viafree.
Pluto TV bliver 100 procent gratis, loves det, og man skal ikke logge ind for at se med på de omkring 70 kanaler, som er med ved lanceringen, heriblandt »over ti børnekanaler, fire filmkanaler« og nyhedskanaler som Euronews og Bloomberg. Disse sendes som »gammeldags« tv, hvor man ser med, mens programmerne sendes, og hvor man kan konsultere en tv-guide for at se, hvad der kommer hvornår. Annoncerne kan man ikke springe over.
Viafree, som bliver nedlagt ved lanceringen af Pluto TV, leverer over 7.000 episoder til det samlede udbud og opretter blandt andet egne kanaler med 24 timers udsendelse af »Paradise Hotel«, »Luksusfælden«, »Familien fra Bryggen«, »Til middag« og »Masterchef Danmark«.
Nordisk Film samler streamingtjenester og vil ud til alle
Samtidig ruster den danske mediegigant Nordisk Film, der er ejet af Egmontkoncernen, op på streamingmarkedet.
Nordisk Film samler streamingtjenesterne MinBio og Dansk Filmskat under Nordisk Film+, som snart vil blive tilgængelig for alle. Hvornår og til hvilken pris står endnu ikke klart, men udvalget vil blive suppleret med nyere filmklassikere og et særligt børneunivers med film, ligesom brugerne får mulighed for at hente filmene på en mobiltelefon eller tablet og se dem, også selvom der ikke er internetforbindelse.
Nordisk Film+ åbnede i november 2018 hos TDC-selskabet YouSee, som dermed var de eneste, der havde adgang til tjenesten. Siden har også internetkunder hos Waoo kunnet få adgang. De, der i øjeblikket har abonnement hos MinBio eller Dansk Filmskat, får adgang til Nordisk Film+ for 49 kroner om måneden.
Ifølge en ny undersøgelse fra analysefirmaet Wilke har hver danske husstand nu i gennemsnit abonnement på 3,3 streamingtjenester mod 3,5 for et år siden.
DR, som alle betaler til over skatten, bruges af 67 procent af husstandene, hvor 58 procent har et Netflix-abonnement – et uændret antal i forhold til i 2021. TV 2 Play er med 47 procent af husstandene nummer tre, viser Wilkes tal, der blev fremlagt på den store, årlige konference Copenhagen FutureTV midt i april.
Netflix-krise breder sig
Netflix, som er verdens største streamingtjeneste, måtte forleden overraskende melde ud om den første tilbagegang i antallet af abonnenter i over ti år. 200.000 færre så i januar-marts med, og Netflix forventer selv at sige farvel til endnu to millioner i løbet af forårsmånederne.
Det fik Netflix-aktien til at styrtdykke med et trecifret milliardtab i værdi til følge og har på få dage ændret snakken om streamingtjenesternes konstante fremgang til en noget mere dyster fremtidsfortælling.
Nylige tal fra Storbritannien viser, at briterne på tre måneder har opsagt 1,5 millioner streamingabonnementer som følge af det økonomiske pres på privatøkonomien.
BritBox mistede i januar-marts flest abonnenter, efterfulgt af Apple TV+ og Discovery+. Disney+ oplevede dog den største stigning i antallet af kunder ved udgangsdøren. På et kvartal var der 12 procent af abonnenterne, som sagde op.