Den danske brillevirksomhed Christopher Cloos emmer ved første øjekast af glamour, luksus og det gode liv på rivieraen i Sydfrankrig.

Men bag brandet er der ikke meget glamour. Her sidder tre danske studerende i henholdsvis København og San Francisco og knokler i døgndrift for at skabe et globalt brille­brand sideløbende med studierne.

»Det er godt nok begrænset, hvad jeg har af socialt liv. Jeg ser ikke det samme antal mennesker længere – slet ikke i hverdagene,« fortæller 24-årige Julius Langkilde.

Han lægger i omegnen af 85 timer om ugen i henholdsvis studie og arbejde. Han er en af stifterne af Christopher Cloos fra 2016, brillevirksomheden, der i dag er at finde i over 125 butikker i 14 lande. Han studerer i San Francisco, hvorfra han rejser rundt i USA og forsøger at sælge virksomhedens solbriller til optikere og butikker.

Ud over Julius Langkilde er de to andre ejere Marius Mølsgaard og Gustav Langberg Hossy.

Det er unge mennesker som disse tre vækstskabende studerende, der i disse år står højt på politikerne og erhvervslivets ønskeseddel.

Danmark halter håbløst efter vores nabolande, når det gælder iværksætteraktivitet og evnen til at skabe nye virksomheder i vækst. Anbefalingerne fra regeringens iværksætterpanel, der blev etableret sidste år, kredsede i høj grad om initiativer, der skal få flere unge til at interessere sig for livet som selvstændig.

Talmaterialet på området er sparsomt, men tal fra Erhvervsstyrelsen fra 2015 viste en eksplosiv vækst i antallet af virksomheder stiftet af personer under 25 år. I perioden fra 2011 til 2015 var der tale om en fordobling. Væksten er dog skabt fra et lavt udgangspunkt, men tallene tegner et billede af en stigende inter­esse.

Ingen løn, men madpenge

Da Berlingske taler med Julius Langkilde, er han lige vendt tilbage efter seks dage i Florida, hvor han i gennemsnit har besøgt 25 til 30 butikker om dagen.

Ideen bag brandet opstod på den sydfranske strandklub »The Paloma Beach Club«, hvor Marius Mølsgaard stødte ind i en mand ved navn »Christopher Cloos« fra Monaco. Det var hans stil og generelt den sydfranske stemning, der gav inspiration til det design og udtryk, som den danske virksomhed dyrker i solbriller og briller. Det er Marius Mølsgaard, der har stået for designet, mens Julius Langkilde i høj grad har smag for salg.

»Fælles for os alle tre er, at vi ikke har en baggrund i det, vi laver. Ingen af os kommer fra den optiske branche eller har bagrund i design og salg. Men det har vi trænet os selv til at kunne,« forklarer Julius Langkilde.

De har fra begyndelsen i alt investeret under 100.000 kroner i virksomheden, og er i dag selvfinansierede.

»Vi har været gode til at skabe et konstant cash flow. Vi har fokuseret på at få gang i retail-delen, så vi fik penge i kassen fra start,« forklarer han og fortsætter.

»Vi har skåret nogle led fra, da vi laver arbejdet selv. Det er ellers almindeligt i tøj- eller brillebranchen, at man bruger agenter og distributører, og at man arbejder på større aftaler og venter længere tid på, at det sker. Det ser vi frem til at gøre en dag, men nu har det handlet om at komme ud i butikkerne og få vores produkt udbredt,« siger han.

Til sommer er de alle tre færdige med deres uddannelser og vil kunne fokusere udelukkende på virksomheden. Det bliver også til sommer, at de ansætter deres første fuldtidsansatte, og så bliver der sat yderligere gang i væksten, hvor de blandt andet vil forsøge sig i solrige Australien.

De tre stiftere forventer også, at de til sommer kan begynde at udbetale løn til sig selv. Indtil videre har de nøjedes med madpenge.

»Det er hårdt. Man skal ikke gøre det, hvis man tror, at det er en hyggelig sidebeskæftigelse. Man skal kun gå efter det, hvis man virkelig har en drøm om at skabe sit eget. Det handler om passion,« siger Julius Langkilde.