Toyota investerer milliarder i flyvende taxier

Den japanske bilmastodont Toyota kaster sin ekspertise og sine finansielle muskler i et amerikansk firma, der er i fuld færd med at udvikle flyvende taxier.

Toyota-direktør Shigeki Tomoyama træder ind i bestyrelsen for den amerikanske opstartsvirksomhed Joby, der i tilgift får en milliardstor kapitaltilførsel til virksomhedens udvikling af flyvende taxier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Toshifumi Kitamura/AFP/Ritzau Scanpix

Toyota træder på speederen og kaster sig ind i kampen om luftrummet over alverdens storbyer.

Ifølge Financial Times har den japanske bilproducent investeret 2,6 mia. kroner ud af en samlet finansieringsrunde på i alt fire mia. kroner i Joby Aviation. Den amerikanske opstartsvirksomhed satser på at udvikle flyvende taxier, som allerede fra 2023 kan være i luften over storbyer rundt omkring i verden.

Udover Toyota har blandt andre chipproducenten Intel og flyselskabet JetBlue også investeret i det californiske selskab, der indtil videre har formået at rejse 4,8 mia. kroner.

Det er en del flere penge, end en række af de rivalerne har til rådighed. Tyske Volocopter, der blandt andet er støttet af Daimler og sigter efter en lancering i Singapore i 2022, har rejst 605 mio. kroner, mens en anden tysk rival, Lilium, har indfanget 677 mio. kroner og satser på en 2025-lancering. Derudover har også Uber og Hyundai lanceret et samarbejde.

Hyundai og Uber har indgået samarbejde om en elektrisk flyvende taxi. Arkivfoto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Joby er stiftet tilbage i 2009 og har udviklet et helikopterlignende fartøj, der kan lette og lande vertikalt og har plads til fire passagerer. Målet er, at den skal kunne flyve med en fart på op til 322 km/t. over en distance på 240 km.

Det er dog endnu langt fra sikkert, at de flyvende taxier kan få tilladelse til at flyve henover storbyerne. På en konference for netop denne type transportmidler i juni gav Daniel Elwell, en tidligere chef for de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, udtryk for en vis skepsis.

»I ser den ideelle måde at transportere folk tværs over byer på. Jeg ser fartøjer på størrelse med biler med adskillige rotorer, der hænger over familier, som er ude at gå tur med deres hund,« sagde han ifølge Financial Times.