Topchef står over for en frygtindgydende opgave, når han overtager føresædet i Ørsted

Ørsted er en af Danmarks mest populære virksomheder, hvis man kigger på selskabets image. Det står klart, efter at virksomheden er hoppet 26 pladser på listen i en anerkendt imageanalyse på blot to år. Det er ikke nogen nem opgave at skulle overtage roret, erkender Mads Nipper – alligevel var tilbuddet »uimodståeligt«.

»Når en strategi tydeligvis virker, ville det et eller andet sted være arrogant og dumt af mig at komme ind og sige, at vi nu for enhver pris skal lave en ny strategi,« siger Mads Nipper om det kommende skifte til topchef i Ørsted. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det går i øjeblikket én vej for Ørsted – og det er fremad. Det er ikke kun selskabets aktiekurs, der skyder til vejrs.

Ørsteds image rykker også mod toppen, hvilket står klart efter en ny analyse udarbejdet af IFO, Instituttet for Opinionsanalyse, som hvert år kommer med friske tal og nye placeringer til 100 af de største virksomheder, der bliver målt på image ud fra ni parametre.

Derfor er det også en stor opgave, som Mads Nipper står over for, når han i begyndelsen af 2021 overtager selskabet.

Topchefen, der i dag står i spidsen for industrigiganten Grundfos, overtager nemlig førersædet efter populære Henrik Poulsen, hvilket unægteligt kan være en frygtindgydende opgave.

Den indeholder dog en masse potentiale, som Nipper ser det.

»Det er jo et af Danmarks allermest veldrevne selskaber. Det betyder, at det selvfølgelig er en kæmpe opgave at skulle tage det videre. Jeg ser sådan på det, at det er et selskab med et enormt potentiale både i forhold til markedet omkring vedvarende energi samt det at gøre en forskel på den globale klimadagsorden. Der er både vækst og nogle enorme medarbejderressourcer, som jeg er sikker på, der er endnu mere i, end selskabet utroligt dygtigt har vist indtil videre,« siger Mads Nipper.

Der var flere aspekter af det kommende job, der gjorde skiftet uimodståeligt for den nuværende Grundfos-direktør. Men særligt Ørsteds vision trak i Nipper.

»En af de ting, der gjorde det her skifte uimodståeligt for mig, var det formål og den vision, som Ørsted har om en verden, der kører fuldstændig på vedvarende energi. Visionen om både at kunne være katalysator og være et meget stort – og på udvalgte områder – ledende selskab globalt, synes jeg, er fantastisk,« siger Mads Nipper.

Personliggører strategien

I imageanalysen placerer Ørsted sig i toptre i år – kun overgået af Lego og Novo Nordisk.

Selskabet hopper derfor 26 placeringer på kun to år, hvilket administrerende direktør for IFO, Palle Klinke Hansen, kalder en »historisk imagemæssig kraftpræstation af format«.

Analysen blev udarbejdet under meldingen om, at det var Mads Nipper, som Ørsted havde valgt som kommende topchef. Men det rykkede ikke ved resultatet, der stadig viste en fremgang for virksomheden.

Med Nipper ved roret fastholder Ørsted nemlig stadig fortællingen om at være en ledende brik i den grønne omstilling, mener brandingekspert Frederik J. Preisler, der er partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch.

Strategien er simpel – man vil gå fra at være en sort virksomhed til at være en grøn virksomhed. Når man så skifter ud i toppen og vælger en person som Mads Nipper, hænger historien stadig sammen ifølge Frederik J. Preisler.

»Hvis man havde valgt en eller anden, der har været god til at splitte virksomheder op for kapitalfonde, havde det været en anden sag. Men det er ikke det, man har gjort. Man har valgt en person, som nærmest personliggør strategien. Derfor hænger tingene sammen,« siger Frederik J. Preisler.

Ørsteds særlige plads i klimadagsordenen er kun blevet bekræftet af den seneste tids fremgang.

Der venter dog en klar udfordring forude for Nipper. Konkurrencen på området spidser til, og flere virksomheder med samme visioner er begyndt at melde sig på banen.

Flere konkurrenter gør, at det går hurtigere med at omstille verden til vedvarende energi, mener Nipper. Som kommende administrerende direktører er der dog en klar udfordring.

»Det er klart, at som kommende CEO for et selskab, er det en væsentlig udfordring. Der er altid det perspektiv, der skal sikre, at selskabet også klarer sig godt finansielt, så man kan blive ved med at investere. Det er en væsentlig opgave, som alt andet lige bliver vanskeligere. Som verdensborger elsker jeg udviklingen, men som CEO hader jeg med stor passion, når andre folk kopierer vores ting,« siger Mads Nipper.