Telia skærer otte procent af CO2-udledningen væk på et år – og kun en tredjedel skyldes coronanedlukning

For første gang er der konkrete tal på fremskridtet mod at gøre Danmarks fjerdestørste teleselskab klimaneutralt i 2030. Både leverandørernes og kundernes påvirkning tæller med, så der er ingen hurtige løsninger, men de rigtige beslutninger skal træffes nu, så snebolden om få år virkelig ruller. Blandt andet skal 40 procent af mobilsalget om få år være genbrugstelefoner.

Mobilnettet og hele den bagvedliggende infrastruktur af kabler og datacentre er sammen med kundernes mobiltelefoner fortsat det, der sætter de største CO2-aftryk i Telias klimaregnskab, som skal gå i nul senest i 2030. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Brasen/Telia

Med en målrettet indsats har Danmarks fjerdestørste telekoncern, Telia, på et år skåret otte procent af sin egen, sine leverandørers og kunders samlede CO2-udledning væk – men kun en tredjedel af det skyldes coronanedlukningen.

Telia Danmark havde i 2020 en samlet CO2-udledning på 69.000 ton mod 75.000 ton i 2019. Det omfatter både, hvad Telia selv direkte gennem medarbejdere og mobilnet er ansvarlig for, og hvad Telias leverandører af blandt andet produkter, produktion og levering af dem samt kundernes transport til og fra Telias butikker og efterfølgende brug af de indkøbte produkter derhjemme, på farten og på arbejdspladsen er med til at udlede.

Hjemmeforbruget er steget – men reddes af grøn strøm

Det fremgår af Telias nye bæredygtighedsrapport. Den er nummer to, så for første gang er det muligt at måle fremskridtene mod målet om at blive helt klimaneutral i 2030.

De 69.000 ton svarer til 9.500 ture rundt om Jorden, eller hvad 7.700 danskere udleder på et år. Det svarer også til cirka 0,2 procent af den samlede, danske CO2-udledning – det samme som i 2019, fordi Danmark generelt er blevet grønnere.

»Faldet på otte procent eller 6.000 ton CO2 er langt over, hvad vi havde forventet, men er selvfølgelig drevet af, både hvad vi har gjort internt og de ydre omstændigheder, hvor coronaepidemien spiller ind. Cirka 2.000 ton CO2 er en direkte effekt af det,« siger Julie Nilsson, der er kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Telia Danmark.

Medarbejderne har ikke skullet møde på kontoret, forretningsrejser har der ikke været mange af, driften af Telias hovedkvarter på Amager har været helt anderledes (det har alene sparet cirka 1.000 ton CO2), fordi medarbejderne ikke var der og heller ikke spiste i kantinen, og de lukkede butikker har betydet, at færre kunder kiggede forbi.

»Men fordi så mange danskere arbejdede hjemme, har vores netværk været brugt betydeligt mere. Dataforbruget er steget med 28 procent, tale med 13 procent, så samlet er elforbruget i netværket øget med ni procent, uden at det dog har haft en betydning på den samlede bundlinje. Det skyldes, at Danmark konstant udbygger med grøn strøm, så vi samlet udleder mindre CO2, selvom elforbruget er steget. Vi har dog ikke kunnet tælle med, hvad det har betydet, at danskerne sidder hjemme og for eksempel åbner køleskabet fem gange om dagen og tænder mikrobølgeovnen lidt oftere,« forklarer Julie Nilsson.

Telias danske hovedsæde på Holmbladsgade på Amager har, ligesom mange andre steder, været affolket under coronaepidemien. Det kan aflæses i forbrugstallene. Samtidig bliver der nu skruet op for kampen mod CO2-udledning med elløbehjul og elcykler samt flere ladestandere til de ansattes egne elbiler, ligesom alle medarbejderbiler senest i 2026 skal være elbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Brasen/Telia.

40 procent af de solgte mobiltelefoner skal være genbrug

Hele 89 procent af Telia Danmarks samlede CO2-aftryk stammer fortsat fra leverandører og kunder.

»Derfor er der brug for at se på hele værdikæden, og vi kan se en betydelig modningsproces i det forgangne år. De helt store leverandører som Apple er allerede nået langt, men i vores dialog med leverandørerne oplever vi et markant løft. De er mere forberedte, så det er hurtigere og nemmere at få tal fra hinanden. Vi stiller som krav, at vores leverandører fra 2025 skal have en plan for klimaneutralitet, hvis vi skal fortsætte samarbejdet, men vi fornemmer, at når vi beder om tal og data, er vi samtidig med til at hjælpe. Det er en konstruktiv og positiv dialog med både pisk og gulerod,« siger Julie Nilsson.

For Telia selv er det mobilnettet og mobiltelefonerne, som er de helt store fokusområder.

»Netværket skal hele tiden moderniseres og gøres mere energieffektivt. På mobilsiden går vi efter, at indleverede gamle mobiltelefoner enten repareres og kan sælges igen eller smeltes helt om, så materialerne kan bruges til nye produkter. Vores mål er, at 40 procent af vores salg af mobiltelefoner i 2025 skal være genbrugstelefoner,« forklarer Julie Nilsson.

»Det kræver tålmodighed i begyndelsen«

Derudover arbejdes der på mobilleasing for at sikre bedre brug og genbrug.

Telias medarbejderes transport er også i fokus. Alle medarbejderbiler skal senest i 2026 være elbiler, og al taxikørsel vil fra nu ske i elbiler. Der bliver bedre cykelforhold ved Telias ejendomme, og medarbejderne vil få tilbud på at kunne købe elcykler. Medarbejderne har allerede selv fået indført elløbehjul og elcykler til brug på kundebesøg og kortere ture til Telias og Telenors fælles netværksselskab, TT-Nettet, kort derfra, og der er også foreslået flere ladestandere til elbiler på Telias parkeringsområde, så medarbejdere kan tage egne elbiler med på arbejde og lade dem op.

Mere lavpraktisk er plastikbægre til kaffeautomaterne blevet fortid, for det hele tæller.

»Vi har indset, at vi er nødt til at være lidt tålmodige. Vi ser ikke mod en 50 procents reduktion til næste år. Derfor har vi lagt en detaljeret plan for, hvilke områder vi skal gøre noget ved nu. Det kræver tålmodighed i begyndelsen, men det handler om nu at tage de rigtige beslutninger, så vi kan se effekten senere. Først fra 2025 vil snebolden for alvor rulle,« forudser Telias kommunikations- og bæredygtighedsdirektør.