Telegigant: CO2-udslip skal i nul – også hos leverandører og kunder

Telias samlede CO2-udslip herhjemme er på 0,2 procent af hele Danmarks CO2-udslip, når leverandører og kunder regnes med. Det skal senest i 2030 være helt væk, og det kan i yderste konsekvens betyde udskiftning af leverandører.

I det samlede klimaaftryk udgør Telias mobilnet en betydelig andel, fordi en mast bruger strøm, men nu er der også set på hele forløbet med at få masten produceret, fragtet hertil og sat op, så telegiganten får et mere detaljeret billede af, hvor der nu skal sættes ind for at nå målet om et rundt nul i CO2-aftryk i 2030. Telia (arkiv)

Den svenske telegigant Telias danske afdeling er direkte eller indirekte medvirkende til 0,2 procent af det samlede CO2-udslip i Danmark – og det skal fjernes helt og aldeles inden 2030.

Derfor har Telia i samarbejde med det danske rådgivningsfirma inden for bæredygtighed, The Footprint Firm, fået minutiøst kortlagt sit samlede CO2-aftryk. Kortlægningen omfatter ikke alene, hvad Telia selv er årsag til, men også hvad alle Telias leverandører og kunder bidrager med, så man har det komplette overblik og nu kan sætte ind for at få det ændret markant, så både CO2-udslippet og affaldet senest i 2030 er nedbragt til nul.