Telia mister igen kunder men tjener flere penge

Danmarks tredjestørste teleselskab må konstatere lille tilbagegang blandt såvel mobil- som bredbåndskunder men har en bedre økonomi.

Telia er Nordens største telekoncern men nummer tre i Danmark, hvor markedet er kendt som et af verdens hårdeste. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Telia må igen konstatere tilbagegang i sit kundetal i Danmark. Til gengæld tjener Danmarks tredjestørste teleselskab flere penge end tidligere.

5.000 mobilkunder og 5.000 bredbåndskunder har i 1. kvartal sagt farvel til Telia, som nu har 1.446.000 mobilkunder og 99.000 bredbåndskunder. Til gengæld har selskabet fået 4.000 flere fastnetkunder og har nu 82.000, mens kundetallet på TV-siden efter flere års tilbagegang ligger uændret på 24.000.

Lysning efter hårde år

Omsætningen i den danske forretning faldt i januar-marts en anelse til 1.365 millioner svenske kroner mod 1.415 millioner for et år siden. Til gengæld er driftsresultatet vokset fra 156 til 211 millioner svenske kroner og leverer dermed endnu et bevis på, at Telia kan være kommet igennem de hårdeste år og nu igen kan se en bedre forretning.

Indtjeningsmargenen ligger nu på 15,4 procent mod 11 procent for et år siden.

»Vores resultat for første kvartal af 2019 viser, at vi fortsat driver en stabil forretning. Trods en reduceret toplinje er vores overskud og kundebase stort set uændret. Det tilskriver jeg især vores fortsatte fokus på at forbedre vores processer og effektivitet for at give kunderne de bedste produkter og tjenester,« siger Morten Bentzen, administrerende direktør for Telia Danmark.

Han glæder sig over et stabilt resultat i 1. kvartal, hvor Telia dog er fortsat med at skære lidt ned på antallet af medarbejdere i Danmark. Nu er der 868 ansatte mod 961 for et år siden.

»Det er et udtryk for, at kunderne ønsker at betjene sig selv digitalt og gennem simple produkter, hvilket selvfølgelig gør det billigere for os. Især i kundeservice er vi blevet færre, fordi færre kunder ringer ind, hvilket er positivt,« siger Morten Bentzen.

Månedsforbruget falder

Telia ejer også ejer lavprismobilselskabet Call Me og MIT Tele (tidligere DLG Tele).

Det månedlige forbrug pr. mobilkunde, som er et af de vigtigste tal for teleselskaberne, er i januar-marts faldet til 130 kroner mod 135 kroner for tre måneder siden. Det er det laveste i to år. Det er det laveste i to år. Til gengæld ligger det månedlige forbrug pr. TV-kunde – på 373 kroner – som det højeste i to år.

Morten Bentzen medgiver, at tilbagegangen på 5,8 procent på toplinien »selvfølgelig er bekymrende« men omvendt også naturlig.

»Før solgte vi et abonnement til 299 kroner om måneden med to ekstra tjenester. Nu sælger vi for 249 kroner med fri data, og det er så konsekvensen. En faldende toplinie bør man dog aldrig være tilfreds med,« siger Telia-topchefen.

Nyt marked med »Tingenes Internet« på vej

Han forventer et nyt marked, efterhånden som bølgen af »Tingenes Internet«, hvor milliarder af dimser og dingenoter skal kobles på nettet for at kunne udveksle data, udvikler sig.

»Hele denne bølge er rigtigt positiv. Vi oplever en kæmpe interesse og begynder at se interessante aftaler, hvor man udnytter mulighederne for at automatisere og effektivisere. Det er et marked, som er ved at starte op nu,« siger Morten Bentzen.

Telias koncernfinansdirektør, Christian Luiga, er tilfreds med udviklingen i Danmark:

»Danmark er et hårdt marked, men vi har haft en supergod omkostningsstyring. Der er tale om en lille forretning, som er let at arbejde med, men der er gjort et godt arbejde på omkostningssiden,« sagde han ved præsentationen af koncernregnskabet i Stockholm torsdag formiddag.

»3« aflagde onsdag som det første af de fire store teleselskaber herhjemme regnskab for 1. kvartal. Norske Telenor kommer med sine tal 30. april, og danske TDC venter til 16. maj.

»3« hentede i januar-marts endnu 26.000 mobilkunder og har nu 1.357.000. Omsætningen dalede fra 647 millioner kroner for et år siden til nu 622 millioner, mens driftsresultatet (EBITDA) omvendt voksede fra 147 til 165 millioner kroner, og overskudsgraden steg fra 23 til 34,7 procent. En betydelig del af de nye »3«-kunder skyldes satsningen på mobilt bredbånd, altså en lille internetrouter med indbygget SIM-kort, som holder forbindelsen til mobilnettet og kan tages med rundt.

Mistede stor aftale til TDC

Telia mistede i februar »3« som storkunde. »3« indgik aftale med TDC om fremover at bruge TDCs net, hvor »3«s eget ikke dækker i Danmark. Det har hidtil været Telia, der har betjent »3«-kunderne. Der er tale om Danmarks allerstørste teleaftale.

Der har været nogen lunde roligt på det danske telemarked siden årsskiftet. Det »3«-ejede lavprisselskab Oister og Telenors CBB har kørt slagtilbud med store datapakker til billige penge, men derudover lades der op til en større kamp på bredbåndsområdet. Her deltager Telia også efter i begyndelsen af april at have indgået aftale med energiselskabet Ewii i det jyske trekantsområde om at leje sig ind på selskabets fibernet for at kunne levere internetforbindelser i området.

»Jeg vil gerne sikre, at mine mobilkunder også har bredbånd hos mig. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi begynder at kunne lave aftaler med fiberselskaberne. Jeg ved ikke, om vi ser en priskrig, nok snarere en kvalitetskrig. Hvilke tjenester der følger med og til hvilke priser, må vi se senere,« siger Telia-topchefen.

Telia, der er Nordens største telekoncern, åbnede i Danmark siden 1995 og har kæmpet op ad bakke for at få en ordentlig indtjening på et af verdens hårdeste markeder. I 2014 slog Telia og Telenor deres mobilnet i Danmark sammen for at kunne dele regningen men måtte opgive at få EU-godkendelse af at slå sig helt sammen herhjemme.

Telias svenske koncernchef, Johan Dennelind, sagde i juni 2018, at det inden nytår skulle være afgjort, om Telia opgiver at være i Danmark og sælger sin forretning, fordi det er svært at tjene penge. Han sagde i januar til Berlingske, at Telia »vurderer fortsat forskellige strategiske alternativer«.