Takkede nej til 600.000 kroner i »Løvens Hule« – men så faldt deres plan til jorden

Da syvende afsnit af det populære TV-program »Løvens Hule« blev vist torsdag aften, kunne man se virksomheden MealTicket takke nej til en stor investering fra Mia Wagner. Begrundelsen var, at de tre stiftere havde en anden investor på hånden, men den investering viste sig ikke at blive til noget.

MealTicket leverer mad til danske gymnasieelever. Torsdag aften var de i »Løvens Hule« med deres idé. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Torsdag aften blev tre unge iværksættere kastet for løverne i »Løvens Hule«.

Mia Wagner tilbød 600.000 kr. for 30 pct. af virksomheden MealTicket, som er blevet stiftet af tre gymnasiekammerater fra Hellerup. Det var dog ikke et tilbud, de unge iværksættere bed på.

Forklaringen lød, at de allerede havde en anden aftale i baghånden:

»Vi tilmeldte os for at få investering og sparring fra løverne. De er alle utroligt dygtige, og det var aldrig tanken at takke nej til et tilbud fra dem, men lige inden optagelserne havde vi givet håndslag på en aftale med en anden investor. Investoren kom med en højere værdiansættelse end den, Mia Wagner kunne tilbyde. Hvis ikke vi havde haft den aftale, havde vi uden tvivl sagt ja,« siger stifter og direktør Alexander Chalmer.

Nu viser det sig dog, at den anden investering faldt til jorden. Dermed står de tre iværksættere uden nogen investor, efter at de takkede nej til Mia Wagners bud.

Alexander Chalmer, stifter af og direktør i MealTicket

»Det var den rigtige beslutning, da vi var inde i »Løvens Hule«, men det kan ikke udelukkes, at vi tager kontakt til Mia Wagner igen.«


»Det viste sig at, vores investor ikke var det rette match for os. Når vi søger investering, så synes vi det vigtigste er, om man er på samme bølgelængde forretningsmæssigt såvel som på det personlige plan. Det var vi ikke helt alligevel i sidste ende, og derfor blev aftalen ikke formaliseret. Vi har ikke travlt med en investering, og derfor er det fint for os at vente indtil den helt rette kommer,« siger Alexander Chalmer.

På spørgsmålet om, hvorvidt de fortryder at have takket nej til Mia Wagners bud, svarer Alexander Chalmer:

»Det var den rigtige beslutning, da vi var inde i »Løvens Hule«, men det kan ikke udelukkes, at vi tager kontakt til Mia Wagner igen, for hun er en dygtig forretningskvinde.«

Skepsis fra løverne

Flere af løverne udtrykte en skepsis over for de unge iværksætteres forretningsmodel. Mia Wagner mente, at de unge iværksætteres ambitioner om at nå alle danske gymnasier var for store. Alexander Chalmer mener dog, at de kender deres marked bedre end løverne.

»Det er ikke ret længe siden, at vi selv har gået i gymnasiet, og vi ved, hvor stor efterspørgslen på frisk og god mad er blandt eleverne,« siger Alexander Chalmer.

Christian Arnstedt mente, at virksomhedens løsning var for dyr til, at den kunne bredes ud til hele landet. Det har Alexander Chalmer og vennerne taget til efterretning, og siden optagelserne har de arbejdet hårdt på at nå en målsætning om, at maden skal være billigere.

»Vi har lavet mange aftaler med lokale takeaways om at levere mad til en pris, som matcher den, der er hos kantinerne på de forskellige gymnasier . Det skal være muligt at få et måltid mad, der koster mellem 25 og 35 kr.,« siger Alexander Chalmer.

Alligevel endte Mia Wagner som bekendt med at byde på MealTicket.

Ideen opstod i frikvarteret

Det var med ladcykel og store ambitioner, at gymnasiekammeraterne, Alexander Chalmer, Peter Milla Nielsen og Alexander Hasbo troppede op i »Løvens Hule« torsdag aften med deres virksomhed, som er udsprunget af en idé fra frivarteret i gymnasiet.

Stifteren Alexander Chalmer var træt af ventetiden og madudvalget på sit gymnasium. Derfor begyndte han at hente mad til sin klassekammerater fra den lokale bagelshop. Siden da er ambitionen vokset til, at alle gymnasieelever i Danmark skal have bedre mad leveret lige til skolens dør.

Derfor startede han sammen med venner Peter Milla Nielsen og Alexander Hasbo MealTicket, der skal levere mad til sultne gymnasieelver landet over.

Siden MealTicket var inde hos løverne har de fokuseret på, at udvikle deres produkt, så pris og kvalitet følger deres målgruppes behov. Målsætningen er, at alle gymnasieelever skal kunne få leveret en ordentlig frokost med billig levering. Siden starte for et år siden har MealTicket leveret over 16.000 frokoster og omsat for en million kr.

»Da jeg begyndte at hente mad til mine venner på gymnasiet tog jeg fem kr. per levering. Det gør vi stadig,« fortæller Alexander Chalmer.

Når MealTicket har nået ambitionen om at nå ud til alle de danske gymnasier, drømmer de om at udvide konceptet til flere lande.