Topchef Henrik Clausen kæmper med at få trukket Bang & Olufsen endegyldigt ud af hængedyndet, som virksomheden har siddet fast i gennem en lang årrække. Ved årsregnskabet i sommer kunne han langt om længe vise et plus på bundlinjen.
Det er ikke hverdag i det næsten 100 år gamle elektronik-klenodie, men regnskabet for første kvartal, som er offentliggjort torsdag morgen viser, at arbejdet med at gøre Bang & Olufsen til en kommercielt bæredygtig virksomhed ikke er ovre.
Bang & Olufsens omsætning i Nordamerika faldt hele 29 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Virksomheden arbejder med at justere salgskanalerne i USA, og det arbejde pågår stadig. Også i Europa og Mellemøsten er B&O presset tilbage. Her falder selskabets omsætning med ni procent til 280 mio. kr.
Til gengæld vokser B&O markant i Asien. Her vokser B&O 26 procent, og det er særligt Kina, der trækker frem.
Tab på bundlinjen
Samlet vokser B&Os omsætning med beskedne to procent til en omsætning i regnskabsårets første tre måneder på 601 mio. kr. Men vigtigere er det dog, at driftsindtjeningen (ebit) nu er i plus. Godt nok kun fem mio. kr., men for et år siden var det et minus på 65 mio. kr. På bundlinjen efter skat giver det dog stadig et minus. Denne gang er tabet på 4,4 mio. kr., men sammenlignet med første kvartal sidste år var tabet på knap 55 mio. kr., så fremgangen er iøjnefaldende.
»På trods af den igangværende transformation af vores salgs- og distributionskanaler steg omsætningen med 2 procent, og samtidig forbedrede vi både EBIT og frie pengestrømme betydeligt. Vores evne til at levere profitabel vækst, i dét der traditionelt er et sæsonmæssigt lille kvartal for Bang & Olufsen, understreger styrken i vores ændrede forretningsmodel,« udtaler Henrik Clausen i regnskabsmeddelelsen.