Der er penge – rigtigt mange og rigtigt store penge – i at producere batterier lige nu.
Den svenske batteriproducent Northvolt står til at kunne blive helt op til 20 milliarder dollar værd ved en forestående børsnotering, skriver den britiske finansavis Financial Times.
Det er langt mere, end både Visa og Facebook opnåede, da de i henholdsvis 2008 og 2012 gik på børsen.
Det otte år gamle Northvolt har som mål at bygge verdens grønneste batteri med det mindste CO2-aftryk i produktionen og efterfølgende brug og med størst muligt genbrug.
Virksomheden, der både producerer litium-ion-batterier og batterisystemer og er den største i Europa på sit felt, blev stiftet af de to tidligere Tesla-topfolk Peter Carlsson og Paolo Cerutti, som nu er henholdsvis topchef og næstkommanderende med ansvar for den daglige drift.
De har den danske erhvervsmand Jim Hagemann Snabe som bestyrelsesformand. Han er også bestyrelsesformand i det tyske konglomerat Siemens og var i nogle år bestyrelsesformand for Mærsk-koncernen i Danmark. Tidligere var han selv medtopchef i den tyske it-gigant SAP.
Ifølge Financial Times vil den svenske batteriproducent lade sig børsnotere i Stockholm, formentlig i 2024, og med udsigten til 20 milliarder dollar eller næsten 141 milliarder danske kroner vil det være en af de største børsnoteringer for et europæisk selskab igennem flere år.
Northvolt vil ikke selv kommentere oplysninger om de foreløbige planer for børsnoteringen, som kan nå at ændre sig.
Batterimarkedet er glohedt
Northvolt danser med på bølgen, der bærer batteriproducenter frem. Batterierne er den afgørende vigtige del af det fremadstormende elbilmarked og for at kunne lagre energi – typisk grøn strøm produceret af vindmøller eller solceller.
Der er et kapløb i gang om at udvikle og producere de mest effektive batterier, som samtidig fremstilles på den mest energivenlige og miljørigtige måde med materialer, som er bæredygtige og billige.
Samtidig kæmper resten af verden for at frigøre sig fra det faste greb, som Kina lige nu har på verdens batteriproduktion i kraft af de mange råmaterialer, som Kina er i besiddelse af, og som indgår i batteriproduktionen.
Det har fået både EU og USA til at åbne for statsstøtte til, at batteriproducenter etablerer sig i de to områder af verden. Her har Northvolt et klart trumfkort i kraft af sit svenske ophav.
Med i Northvolts ejerkreds er investeringsbanken Goldman Sachs og den tyske bilgigant Volkswagen (VW), der er verdens næststørste bilproducent efter japanske Toyota. Også BMW, Siemens og kapitalfonden Blackstone har købt sig ind i Northvolt, der har hovedsæde i Stockholm, men produktion i Skellefteå, Västerås, Göteborg (sammen med Volvo) og Borlänge i Sverige samt i Gdansk i det nordlige Polen og i Heide vest for storbyen Kiel i Nordtyskland.
Byggeriet af en sjette fabrik vil inden nytår blive sat i gang lige uden for Montreal i Canada og skal være færdig i 2026. Den er en del af Northvolts fem milliarder dollar store satsning på det nordamerikanske marked.
Northvolt er ifølge Financial Times den europæiske iværksættervirksomhed, der har rejst mest kapital.