Svensk bilsalg vil dykke i 2024 – færre elbiler vil rulle ud

Den svenske bilbranche kalder udviklingen »ildevarslende«, efter at særligt tilskud til elbiler er forsvundet, og krav om biobrændstof i benzin og diesel slækkes.

Der vil rulle færre nye biler ud på de svenske veje i 2024, og andelen af elbiler bliver mindre end i 2023. Anders Wiklund/AFP/Ritzau Scanpix

Der vil blive solgt færre nye biler i Sverige i 2024, og andelen af elbiler vil gå ned.

Antallet af nyindregistrerede biler ventes at ligge på det laveste niveau siden finanskrisen i 2008-2009, lyder meldingen fra brancheorganisationen Mobility Sweden, som samtidig forventer, at kun 35 procent af alle nyindregistreringerne vil være elbiler.

I 2023 var det 39 procent.

»Det er et ildevarslende tendensskifte. Privatmarkedet er iskoldt for elbiler,« siger Mattias Bergman, administrerende direktør for Mobility Sweden, til Svenska Dagbladet.

Det er de stigende renter og ditto priser, som slår igennem. Samtidig forsvinder den særlige klimabonus på 70.000 svenske kroner, som køb af en elbil hidtil har udløst, og som bidrog til at mindske den betydelige prisforskel mellem de dyre elbiler og de billigere benzin- og dieselbiler.

Det blev 1. januar noget billigere at tanke benzin og diesel i Sverige, fordi den konservativt ledede regering sammen med Sverigedemokraterna har mindsket kravet om, hvor meget af det dyrere biobrændstof der skal tilsættes i benzin og diesel. Dieselprisen faldt derfor til nytår med fire svenske kroner, benzinprisen med en krone.

I alt ventes der solgt 240.000 nye biler i Sverige i 2024, 50.000 færre end i 2023.

I Danmark blev der i 2023 solgt 172.764 personbiler. Heraf var 36,1 procent rene elbiler og 10,0 procent plug-in-hybridbiler, viser tal fra De Danske Bilimportører.