Strejke sender SAS mod det endelige sammenbrud

Titusindvis af passagerer vil komme til at opleve, at deres planer om en rejse med SAS ikke bliver til noget. Piloterne er gået i strejke endnu en gang, og nu lurer en konkurs, som måske vil skabe et helt nyt SAS. Dansk Metal tror, at SAS hele tiden har arbejdet mod et sammenbrud, men selskabets bestyrelsesformand afviser påstanden.

Afgangstavlerne i Københavns Lufthavn var mandag fyldt med beskeder om aflyste fly, efter at forhandlingerne mellem ledelsen og piloterne brød sammen. Dog gennemføres en del afgange af SAS' datterselskaber, Link og Connect. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klokken var lidt over 12, da afgangstavlerne i Københavns Lufthavn ændrede sig og begyndte at vise striber af aflyste SAS-fly. Omkring 1.000 piloter i det skandinaviske selskab havde indledt en strejke, som ser ud til at få uoverskuelige konsekvenser.

Strejken betyder, at op mod 30.000 passagerer hver dag vil komme til at mærke arbejdsnedlæggelsen.

Nu er kampen i gang om, hvem der skal have skylden for det dramatiske sammenbrud i forhandlingerne. Begge parter er ikke i tvivl om, at den anden side bærer ansvaret.

Topchef Anko van der Werff er overrasket og beklager det, han kalder en »strejkekultur« i SAS. Omvendt mener Dansk Pilotforening og Dansk Metal, at SAS-ledelsen aldrig rigtigt ønskede en løsning. Ifølge Dansk Metal vil ledelsen have et opgør med hele strukturen i SAS og have en form for rekonstruktion, som for altid vil ændre SAS.

For nylig fremgik det af et brev, som SAS-piloter modtog fra deres fagforening, at SAS havde kontaktet amerikanske advokatfirmaer med evner inden for rekonstruktioner af selskaber i USA. SAS kaldte siden oplysningerne for spekulationer, men afviste det ikke.

Ideen med at køre processen gennem en amerikansk domstol og bruge den såkaldte chapter 11-bestemmelse er, at selskabet kan køre videre, samtidig med at man tvinger medarbejdere og kreditorer til at komme med indrømmelser. Flere amerikanske flyselskaber har tidligere benyttet den model og i længere periode fortsat en normal drift.

Det hele er planlagt

I Dansk Metal, som er paraplyorganisation for Dansk Pilotforening, ser erhvervspolitisk chef Emil Drevsfeldt Nielsen tegn på, at ledelsen allerede har besluttet sig.

»Vi har forsøgt i syv måneder, og hver gang har SAS flyttet målstregen. Vi vil hellere end gerne flyve, men når SAS-ledelsen spekulerer i rekonstruktion under amerikansk konkurslovgivning, går den ikke længere. Så meget for #dendanskemodel,« skriver Emil Drevsfeldt Nielsen.

Henrik Thyregod fra Dansk Pilotforening spår ikke om mulige rekonstruktioner, men han har også en følelse af, at strejken har været planlagt af SAS.

»Det er absurd for mig, og det må have været planlagt af SAS, fordi vi har faktisk imødekommet dem på alle de områder, de gerne ville have hjælp,« siger Thyregod.

Piloterne har tilbudt SAS-ledelsen besparelser for mere end 450 millioner svenske kroner og til sidst 150 millioner svenske kroner yderligere i besparelser.

»Vi har tilbudt besparelser, fleksibilitet i arbejdstiden og aftalelængden på overenskomsten. Men da vi havde imødekommet dem, sagde de alligevel nej og rykkede pludselig målstregen længere væk,« siger Thyregod.

SAS har gentagne gange afvist de tilbud, som piloterne er kommet med. Ledelsen har for nylig blandt andet udtrykt stor skuffelse over, at Dansk Metal indgik en aftale med pakkefragtselskabet Maersk Air Cargo – en aftale, som SAS ikke kan få.

Ingen spekulationer

Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS, afviser enhver tanke om, at en rekonstruktion har været planlagt fra begyndelsen.

»Vi har ikke forhandlet i 17 dage for at spekulere i noget som helst. Vi har forsøgt at nå en aftale med piloterne,« siger Dilling til Berlingske.

De tilbud, som kom fra piloterne sidst i forløbet, giver han ikke meget for.

»Piloterne har præcis vidst, hvilket mål vi gik efter, nemlig 800 millioner kroner, Der er ikke noget med, at vi har flyttet det mål. De har siden februar lige præcis været klar over, hvad det var, som vi skulle nå, for at planen kunne hænge sammen,« siger Dilling.

SAS-ansatte delte frugt ud til de ventende passagerer i Københavns Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Men Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank, vurderer, at udbruddet af strejken alligevel kan have rykket en ny start for SAS tættere på.

»Hvis den her strejke varer længe nok, ender vi med en konkursbeskyttelse. Så kommer det til at gøre rigtig ondt på både kreditorer og medarbejderne. Mit bedste bud er, at man i sådan en situation bare skal rydde bordet og begynde forfra med nye overenskomster,« siger Jacob Pedersen.

Strejken har allerede kostet SAS dyrt. De seneste uger har passagerne afholdt sig fra at bestille billetter hos SAS, af frygt for at flyene skulle blive aflyst. Nu står selskabet foran en periode, hvor pengene for alvor vil begynde at fosse ud af kassen.

»Fortsætter det her i 14 dage eller mere, tænker jeg, at ledelsen vil gå efter en konkursbeskyttelse og trække selskabet ind i den retlige proces,« siger Jacob Pedersen.

Den helt store knast

I de lange forhandlinger er der særligt et centralt punkt, hvor de to parter står meget langt fra hinanden, nemlig fremtiden for de to datterselskaber SAS Connect og SAS Link.

På den ene side vil Dansk Pilotforening have piloterne i datterselskaberne ind under deres overenskomst og væk fra den, som den store rival Flyvebranchens Personale Union (FPU) har tegnet med dem.

Det ønsker SAS-ledelsen på ingen måde, fordi Connect og Link giver SAS-ledelsen langt bedre muligheder for at bestemme, hvem der skal arbejde i selskabet. For eksempel kunne SAS-ledelsen ikke selv vælge, hvem de skulle afskedige ved de store fyringsrunder under coronapandemien. Her røg de unge piloter med lavest løn ud, blot fordi de var de senest ansatte.

»Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt for ledelsen, og det har omvendt været et kardinalpunkt for piloterne,« siger Jacob Pedersen.

SAS-fly på jorden efter masser af flyafgange mandag blev aflyst, Fold sammen
Læs mere
Foto: Beate Oma Dahle.

Hele spørgsmålet om Link og Connect handler om retten til at bestemme over selskabet, mener Flemming Ibsen, professor emeritus, CARMA – Center for Arbejdsmarkedsforskning. Det er derfor helt afgørende for at forstå konflikten.

»Det er spørgsmålet om ledelse, der splitter parterne. SAS vil ikke bøje sig, fordi de ikke vil give fagforeningen mulighed for at have del i ledelsesretten,« siger Ipsen.

Bestyrelsesformand Carsten Dilling mener, at forhandlingerne om fremtiden for de to datterselskaber har spillet en stor rolle i forhandlingerne.

»Der er ingen tvivl om, at ledelsesretten har fyldt alt for meget og meget mere end forsøget på at skabe et konkurrencedygtigt SAS. Alle strategiske beslutninger er vigtige at holde på bestyrelses- og direktionsniveau,« siger Dilling.

Han kalder situationen i SAS for dybt kritisk.

Det skyldes, at en ny overenskomst skulle have været første skridt mod at bringe SAS tilbage til at blive et konkurrencedygtigt selskab. Det var planlagt som første skridt i den omfattende plan, SAS Forward, som ledelsen har udarbejdet. Planen skal føre til, at gæld for 14 milliarder kroner konverteres til aktier. Samtidig skal investorer, herunder den danske stat, skyde syv milliarder kroner ind i selskabet.

Travleste uge på året

Og i Stockholm var Anko van der Werff, SAS’ topchef, dybt skuffet over strejken. Han mente, at ansvaret for konflikten hviler på piloterne.

»Det her handler om at finde nye investorer. Hvordan i alverden skal en strejke i den travleste uge på året hjælpe os med at finde investorer?« sagde den hollandske SAS-chef.

Han siger, at arbejdsnedlæggelsen endnu en gang viser, at SAS er plaget af en strejkekultur, som er helt usædvanlig sammenlignet med andre virksomheder.

»Det er sjette gang, at piloterne går i strejke i de seneste 12 år. Hvordan skal vi få investorerne ind i virksomheden, hvis vi fortsætter på denne måde?« siger topchefen.

Spørgsmålet er nu, hvor længe strejken forsætter. Ingen af parterne vil komme med et bud, men begge siger, at de er klar til nye forhandlinger.

SAS-chef Anko van der Werff taler med medier, efter strejken var brudt ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Anderson/TT News Agency/AFP.

»Det logiske ville være, at det bliver en kort konflikt, fordi begge parter ellers vil dø på slagmarken. Men strejker er ikke altid logiske, og denne er ulogisk, hvis SAS går konkurs, og piloterne ikke har alternative beskæftigelsesmuligheder. Nogle gange er strejker principielle, og det virker til, at det her spørgsmål om retten til at lede har været principielt for SAS,« siger Flemming Ipsen.

Kampen om offentligheden

Og generelt raser kampen om, hvem der har ansvaret for konflikten. Udover de involverede parter har mange andre også en holdning til sammenbruddet i forhandlingerne.

En af dem er Enhedslistens tidligere politiske ordfører Pernille Skipper. Hun mener, at de fleste medier bruger for meget plads på, at passagererne ikke kan komme på ferie og for lidt på årsagen.

»Det får folk til at blive sure på de strejkende i stedet for ledelsen, som undergraver det ordnede arbejdsmarked,« skriver hun i et tweet.

Dansk Industri, DI, kalder strejken for »ren gift« for SAS. Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, mener, at den næste tid vil blive meget afgørende for SAS' fremtid.

»Der er meget på spil for SAS og de mange faggrupper i selskabet, hvis arbejdspladser nu er i farezonen. Vi opfordrer piloterne til at være konstruktive og bruge kræfterne på at sikre SAS en fremtid,« hedder det fra Karsten Lauritzen.

Han beklager, at mange danskere nu alligevel ikke kan komme på ferie.

»Tusindvis af danskeres ferieplaner bringes nu i fare. Det er helt urimeligt, at det skal komme hertil,« udtaler han.

Planen har indtil nu været, at Danmark skulle komme med kapital til SAS, efter den svenske regeringen har sagt nej til at skyde flere penge ind. Men den borgerlig-liberale tænketank CEPOS mener, at Danmark skal holde sig fra at komme med flere penge:

»Det er på tide, at man lukker det statsstøttede »Cirkus SAS«. Det er en farce, og SAS kan grundlæggende ikke fragte passagerer fra A til B. Det er utroligt, at den politiske top her i landet har så svært ved at trække stikket til SAS. Det burde være oplagt at stoppe tilførslen af skattekroner til dårligdommen SAS. Det vil formentlig indebære en konkurs. Så kan andre selskaber, der formår at fragte passagerer fra A til B, overtage SAS’ ruter,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen.

Forhandlingerne om en ny overenskomst begyndte helt tilbage i efteråret 2021, og 1. april i år løb den gamle overenskomst ud. 9. juni sendte piloterne et strejkevarsel fra 29. juni. Den frist er siden blevet forlænget flere gange.

SAS forventer, at strejken vil påvirke omkring halvdelen af SAS’ afgange og få indflydelse på omkring 30.000 passagerer om dagen. Fly, der bliver fløjet af datterselskaberne SAS Link, SAS Connect og af eksterne partnere, vil ikke umiddelbart blive påvirket af strejken.