SAS-piloter går i strejke – 30.000 passagerer bliver ramt

Piloterne i SAS har valgt at gå i strejke, fortæller topchef Anko van der Werff.

 
Piloterne og ledelsen i SAS kunne ikke blive enige i forhandlingerne, og derfor strejker omkring 1.000 SAS-piloter nu. Video: VG Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Piloterne i SAS har valgt at gå i strejke, fortalte topchef Anko van der Werff, efter at forhandlingerne er brudt sammen i Stockholm. Det betyder, at halvdelen af SAS' flyafgange vil blive aflyst, og at 30.000 passagerer dagligt vil blive ramt.

»Piloterne har valgt at gå i strejke,« sagde van der Werff ved en kort pressebriefing i Stockholm.

Piloterne har tilbudt besparelser, men har samtidig krav til de to datterselskaber, Connect og Link, der arbejder under andre overenskomster. Det er krav, som ledelsen ikke vil gå ind på, fordi det ifølge SAS vil give medarbejderne for stor indflydelse på, hvem SAS kan ansætte.

Overenskomstforhandlingerne er afgørende for den omfattende spareplan, som SAS har udarbejdet. Den skal føre til, at gæld for 14 milliarder kroner konverteres til aktier. Samtidig skal investorer, herunder den danske stat, skyde syv milliarder kroner ind i selskabet.

»Det her handler om at finde nye investorer. Hvordan i alverden skal en strejke i den travleste uge på året hjælpe os med at finde investorer?« sagde Anko van der Werff.

Han sagde, at arbejdsnedlæggelsen endnu en gang viser, at SAS er plaget af en strejkekultur, som er helt usædvanlig.

»Det er sjette gang, at piloterne går i strejke i de sidste 12 år. Hvordan skal vi få investorerne ind i virksomheden, hvis vi forsætter på denne måde?« sagde topchefen.

Han håber, at der kan findes en løsning, og at strejken kan stoppes.

»Vores dør er åben, og vi håber, at vi kan finde en løsning. Men piloterne har nu truffet beslutningen om at gå i strejke. Det handler om 8.000 job, og ingen lille gruppe burde kunne holde dem og alle passagerne som gidsler. Vi har ikke varslet denne strejke,« siger Anko van der Werff.

Han beklager forløbet og er særlig trist på vegne af de passagerer, som skulle på sommerferie med SAS.

»Vi er bekymrede for passagererne,« siger Anko van der Werff.

I Dansk Metal, som er paraplyorganisation over Dansk Pilotforening, mener forhandlingschef Keld Bækkelund Hansen, at ansvaret for konflikten ligger hos SAS-ledelsen.

»Piloterne har skrevet danmarkshistorie under forhandlingerne – ingen lønmodtagergruppe har nogensinde tilbudt at hjælpe en arbejdsgiver med så store besparelser. Det står nu klart, at ledelsen i SAS på intet tidspunkt reelt har ønsket at indgå en aftale med piloterne. Meget tyder på, at ledelsen spekulerer i at lave en rekonstruktion af selskabet, og på den her måde kan de sige, det er piloternes skyld,« siger Keld Bækkelund Hansen.

Piloterne har tilbudt SAS-ledelsen besparelser for mere end 450 millioner svenske kroner, og ifølge Keld Bækkelund Hansen. Yderligere 150 millioner svenske kroner til sidst i forhandlingerne.

»Piloterne er rigtig kede af, at de ikke kan flyve danskerne på sommerferie. Der er ikke noget, de hellere vil. Vi har gjort alt, hvad vi kan, og ledelsen i SAS er blevet tilbudt store besparelser, blandt andet på piloternes løn, fleksibilitet og ferie. Men det har ledelsen afvist,« siger Keld Bækkelund Hansen.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, understreger, at strejken næppe kunne være kommet på et værre tidspunkt.

»Sommersæsonen er normalt der, hvor SAS skal tjene de penge og mere til, som de sætter til i årets dårligste periode, som er fra oktober til marts,« hedder det i et notat fra Per Hansen.

DI kalder strejken for »ren gift« for SAS.

Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, mener, at den næste tid vil blive meget afgørende for fremtiden for SAS.

»Der er meget på spil for SAS og de mange faggrupper i selskabet, hvis arbejdspladser nu er i farezonen. Vi opfordrer piloterne til at være konstruktive og bruge kræfterne på at sikre SAS en fremtid,« hedder det fra Karsten Lauritzen.

Han beklager, at mange danskere nu alligevel ikke kan komme på ferie.

»Tusindvis af danskeres ferieplaner bringes nu i fare. Det er helt urimeligt, at det skal komme hertil,« udtaler han.

Forhandlingerne om en ny overenskomst begyndte helt tilbage i efteråret 2021, og 1. april i år løb den gamle overenskomst ud. Den 9. juni sendte piloterne et strejkevarsel fra 29. juni. Den frist er siden blevet forlænget flere gange.

SAS forventer, at strejken vil påvirke omkring halvdelen af SAS’ afgange og vil få indflydelse på omkring 30.000 passagerer om dagen. Fly, der bliver fløjet af datterselskaberne SAS Link, SAS Connect og af eksterne partnere vil ikke umiddelbart blive påvirket af strejken.