Strejke rammer SAS hårdt: Koster selskabet 450 millioner kroner

SAS har netop leveret regnskab for 2. kvartal og det er i den grad præget af den strejke, der holdt SAS-fly på jorden syv dage i foråret.

Foto: Paul Hanna

Forårets strejke holdt SAS-fly på jorden i syv dage.

I det netop offentliggjorte 2. kvartals regnskab har SAS gjort skaderne op. Pilotstrejken kostede selskabet 453 millioner kroner.

Og der er ikke meget at klappe af i et halvårsregnskab, der viser et underskud på samlet 977 mio. kr. SAS er presset af en stribe faktorer: Svensk indenrigstrafik under pres, en høj dollarkurs, høje brændstofpriser, økonomisk usikkerhed og svagere vækst, og ikke mindst pilotstrejken.

Forventningerne til året er derfor noget mere dystre end tidligere. Luftfartsselskabet ser nu pres på de tidligere udmeldte forventningerne om et positivt resultat før skat og engangsposter i 2018/19.

»I lyset af strejken og makroudviklingen, ændres forventningerne til, at det bliver udfordrende at nå det positive resultat før skat og engangsposter i regnskabsåret,« fremgår det af regnskabet.

Dermed er der sået tvivl om selskabet kan levere et overskud for året, som det har gjort de seneste fire år i træk.

»Det er en indtjeningsmæssig maveplasker for SAS, og det viser, hvor hurtigt det kan gå i luftfartsindustrien. Selskabet er gået fra en komfortabel situation, hvor man har kunnet levere overskud fire år i træk til nu at flyve mod underskud,« siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Pilotstrejken fylder en hel del, når man læser regnskabet igennem. Piloterne i Danmark, Norge og Sverige strejkede, fordi de ikke kunne blive enige med SAS om vilkårene i en ny overenskomst. Den varede fra den. 26 april til den 2. maj og resulterede i 4.000 flyaflysninger, hvor mere end 300.000 passagerer blev påvirket af aflysningerne.

»Jeg underskylder over for alle vores kunder, der blev påvirket af de trafikale problemer under denne ekstraordinære situation,« udtaler topchefen, Rickard Gustafsen i regnskabet.

Parterne nåede i begyndelsen af maj til enighed om en ny aftale, hvilket giver piloterne omtrent 11 procent i lønposen frem mod 2021. SAS skriver i regnskabet, at udgifterne til piloter vil stige 5,4 procent de næste tre år.

Det hænger blandt andet sammen med, at der samtidig skal ske forbedringer i produktiviteten, hvilket vil udligne en del af de højere omkostninger til løn.

Ifølge investeringsøkonom Per Hansen afspejler regnskabet, at SAS står i en meget svær situation. Han vurderer, at det er meget vanskeligt at se, at investorerne kan finde økonomisk trøst i udsigterne efter selskabets aktie er faldet 30 procent fra årsskiftet.

»SAS er ramt af den perfekte modvind fra alle sider, og forventningerne til helåret nedjusteres til et resultat omring 0,« siger han og fortsætter:

»En yderligere økonomisk afmatning i kombination med stigende omkostninger og risikoen for at en pilotaftale får afsmittende effekt på andre personalegrupper, gør fortsat SAS til en tvivlsom aktieinvestering,« siger Per Hansen.

SAS-aktien falder med 4,2 pct. til 9855 kr. få minutter inde i dagens handel.