Stort lufthavnsfirma i voldsom krise: »Vi har virkelig behov for ændringer«

Baggagehånderingsfirmaet Aviator i Danmark har over flere år opbygget store tab, hvilket betyder, at selskabet nu skal under såkaldt rekonstruktion. Inden for fire uger skal selskabets ledelse præsentere en redningsplan for sine investorer.

Baggagehåndteringsfirmaet Aviator Airport Services i Danmark påbegynder en såkaldt rekonstruktion. Det er den manøvre, der tidligere hed betalingsstandsning. Foto: Voyager/Bigstock.

Underskud efter underskud får nu baggagehåndteringsfirmaet Aviator i Danmark til at påbegynde en såkaldt rekonstruktion af selskabet.

I en rekonstruktion forsøges det helt grundlæggende at redde et kriseramt selskab ved at få gælden nedsat eller sælge dele af det. Det er den manøvre, der tidligere gik under betegnelsen betalingsstandsning

Aviator Airport Services i Danmark skriver mandag i en meddelelse, at virksomheden har »anmodet skifteretten om tilladelse til den ønskede rekonstruktion«.

Ledelsen forventer, at der i løbet af de kommende fire uger bliver præsenteret en plan for selskabets kreditorer.

Det danske seslskab har år efter år opbygget store tab og er nu også blevet hårdt ramt af den verdensomspændende coronakrise, der har fejet benene væk under international luftfart. Aviator beskæftiger omkring 2.000 medarbejdere.

Selv om Aviator i Danmark vil være under rekonstruktion de kommende uger, forventer selskabet at opretholde normal drift, lyder det.

»Selskabets ledelse vil gøre, hvad den kan for at nå i mål med en vellykket omstrukturering. Ingen omkostninger vil således blive fredet i bestræbelserne på at få bugt med de forretningsgange og procedurer, der økonomisk ikke er forsvarlige. I den forbindelse er det tanken at indføre nye, enklere og mere fleksible retningslinjer for derved at bane vejen for nye investeringer og vækst, hvor det viser sig lønsomt,« skriver selskabet.

Som et led i den proces skal selskabets nu sandsynligvis undergå en kraftig slankekur.

»Den udvikling, vi de seneste mange måneder har set inden for luftfarten, har vist sig at blive det sidste skub, som nu har tvunget os til at genoverveje driften af selskabet. Disse overvejelser har ført til vores beslutning om at indlede forhandlinger om en rekonstruktion af selskabet; for vi har virkelig behov for ændringer. Derfor sætter vi nu vores lid til, at vi lykkes med at få skabt enighed om de ændringer, som i sidste ende bliver helt afgør­ende for selskabets fremtid i Danmark,« siger selskabets globale koncernchef, Jo Alex Tanem, i en meddelelse.

Han understreger samtidig, at han tror på, at der kan findes en løsning, så selskabet »også i fremtiden er at finde på dansk grund«.