Mandag kunne landets storcentre atter åbne dørene for købelystne kunder efter at have været lukket ned i knap to måneder.
Storcentrenes genåbning sker som led i anden fase af regeringens åbningsplan for Danmark, som blev præsenteret af statsminister Mette Frederiksen (S) sen torsdag.
Blandt storcentrene er Lyngby Storcenter, som blandt andet udmærker sig ved at huse over 100 forskellige butikker og ved at dele postnummer med en overvægt af købekraftige borgere.
Her bliver kunderne allerede inden de sætter fod i storcentret gjort opmærksom på, at shoppeturen fremover skal ske under andre vilkår end normalt.
Størstedelen af glaspartiet ved hovedindgangen står nemlig nærmest tapetseret med forskellige plakater med oplysninger om centrets retningslinjer, hvor ord som »afstand« og »hygiejne« går igen på de fleste.
Storcentrenes mange butikker skal nemlig følge en lang række anvisninger, som blandt andet inkluderer, at kunderne skal holde afstand, butikkerne skal undgå slagtilbud og alle, som færdes i centret, skal sikre en god hygiejne.
De mange retningslinjer giver både anledning til ris og ros blandt de butiksmedarbejdere og kunder, som Berlingske har talt med.
Opfordring mod slagtilbud og reducerede åbningstider
Storcentrene fik som led i genåbningen en opfordring fra regeringen om, at de skulle undgå slagtilbud og have udvidet åbningstider for således at undgå for mange kunder i butikken på en gang.
Alligevel var det kun et fåtal af butikkerne i Lyngby Storcenter, som ikke havde tilbudsskilte i ruden med rabatter fra 20 til 70 procent, hvilket også har gjort sig gældende blandt andre storcentre.
I Mr. Ginsborg, der sælger herretøj, er butikkens front også fyldt ud med tilbudsvarer for at lokke forbipasserende ind i butikken.
Peter Fibiger, som er medindehaver af Mr. Ginsborg, oplyser, at man har sat flere tilbud ind, end man normalt ville gøre i maj måned, fordi man hungrer efter at få gang i salget. Samtidig understreger han, at kunderne ikke skal forvente halv pris på alt.
»Hvis jeg gør for meget for at hive folk ind i butikken, så bliver det pludselig mit ansvar, hvordan folk stimler sig i centergangene - og det vil jeg ikke have på mig,« lyder det fra Peter Fibiger.
Ifølge Peter Fibiger stemmer regeringens opfordring til storcentrenes butikker ikke nødvendigvis overens med den virkelighed, butiksejerne åbner op til.
Her henviser han særligt til opfordring om udvidet åbningstider.
Det skyldes især, at han ikke forventer, at folk er klar til at optage samme forbrug, som de havde før krisens indtog. Derfor har han særligt været fortaler for, at butikkerne må holde åbent under reducerede åbningstider
»Jeg forventer, at der er i centrene vil være en mindre kundestrøm i forhold til normalen, og derfor havde det været ønskværdigt at reducere åbningstiden for at kunne have nogle medarbejdere hjemme på lønkompensation. Og så kunne vi jo geare op med tiden, til når forbrugerne er klar til at handle igen,« lyder det fra Peter Fibiger.
»Når vi har fuldt åbent, så er vi jo nødt til at være fuldt bemandet. Begrundelsen for regeringens opfordring er, at vi skal sikre afstand mellem kunderne. Men det hele afhænger af, om der kommer kunder,« tilføjer han.

Regeringens opfordring bliver dog modtaget på anden vis af Sarah Roland, som er butikschef hos tøjbutikken & Other Stories, hvor der ikke skiltes med tilbud i butiksruderne.
»Jeg synes, det er meget fornuftigt. Det er meget klogt, at vi ikke har begrænsede åbningstider, så vi kan sprede kunderne bedre ud. Tilbud skaber jo altid glæde og panik i folk, så det synes vi også, vi skal holde os fra,« lyder det fra Sarah Roland.

Anvisninger skaber trygge rammer for kunderne
På åbningsdagen var der dog kunder at syne i Lyngby Storcenter.
I Lyngby Storcenter er centrets gangareal fyldt ud med anvisninger for, hvordan kunderne skal færdes i centret.
Her er gulvets fliser blevet beklædt med hvide pile, som skal gøre kunderne opmærksom på, hvilken vej de skal gå, når de går på højre og venstre side langs gangen. Dertil er der nogle få budskaber, som lyder »God afstand er god stil« samt »Vis hensyn og hold afstand«, der bryder med de hvide pile på gulvene, og som igen skal minde kunderne om ikke at komme for tæt på hinanden.

De mange anvisninger skal gøre det lettere at navigere rundt i centrets store gangareal for kunderne, og det synes umiddelbart at virke.
Det mener blandt andet Nina og Leo Borglund, som har bevæget sig ud mod storcentret for at handle dagligvarer i Føtex.
De er begge pensionister og hører således til den ældre del af befolkningen, der er blandt risikogruppen.
For dem har de mange anvisninger gjort, at de føler sig mere trygge ved at færdes i storcentret. De afventer dog situationen, før de begiver sig ud på den store shoppetur igen.
»Det kan jo ikke være anderledes her i starten. Jeg håber, og at folk vil kigge efter de anvisninger, der er kommet. De er tydelige, og det gør det nemt og trygt for os at være her,« lyder det fra Nina Borglund.

Samme ordlyd er af finde hos Hanne Jermiin, som på centrets åbningsdag har booket en tid ved neglesalonen Ladies Nails.
Hun er også pensionist, og hun derfor ekstra opmærksom på hygiejne og afstand.
»Som Lyngby-borger er glad for, at centeret har åbent. Jeg skal være en af dem, der spritter af, jeg er meget opmærksom og vil holde den afstand der skal til,« siger hun.
I neglesalonen er man særligt opmærksom på myndighedernes anvisninger, hvor personalet er iført værnemidler, da de er nødsaget til at komme tæt på kunderne.




