Stadil-familien har tjent historisk mange penge under coronakrisen

Selvom tøjmærket Hummel har været ramt af coronakrisen, har Stadil-familiens konglomerat leveret en historisk høj indtjening under pandemien. Familien forventer at nå nye rekorder i 2021.

Thor Stadil og sønnen Christian Stadil er mest kendt for sportsmærket Hummel, men deres holdingselskab Thornico består af mere end 120 selskaber inden for en række brancher, heriblandt shipping, fødevarer, emballage og mode. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Selvom 2020 har budt på pandemi, usikkerhed og omfattende nedlukninger, har Stadil-familiens konglomerat tjent historisk mange penge i coronaåret.

Familien er mest kendt for sportsmærket Hummel, men deres holdingselskab består af mere end 120 selskaber inden for en række brancher, heriblandt shipping, fødevarer, emballage og mode.

Når indtjeningen i 2020 kunne ramme et historisk niveau på trods af coronakrisen, skyldes det særligt familiens to virksomheder inden for fødevareindustrien – emballagevirksomheden Hartmann og ingrediensvirksomheden Lactosan.

»På grund af de lange perioder med nedlukninger var der mange, der lavede mad derhjemme. Vi laver primært emballering til æg, og salget af æg eksploderede, og det gjorde vores indtjening også,« siger Christian Nicholas Stadil.

Thor Stadil og sønnen Christian Nicholas Stadils holdingselskab, Thornico, leverede et driftsresultat på 706 millioner kroner (EBIT). Det er 37 procent mere end året før.

Omsætningen faldt

Mens Thornico har leveret den største indtjening i konglomeratets historie, endte den samlede omsætning med at falde fra 9,2 milliarder kroner i 2019 til 8,5 milliarder i 2020.

Faldet skyldes ifølge far og søn blandt andet udgående forretning i shipping. Familien har de seneste år foretaget en strategiændring inden for shippingdelen af konglomeratet. Her er de frem for at eje skibe begyndt at leje dem, og de har ladet en række selskaber gå konkurs.

Kigger man kun på resten af konglomeratets aktiviteter, er den samlede omsætning nogenlunde på niveau med året før. Mens flere af familiens selskaber har leveret vækst, har andre været ramt af coronakrisen.

Det gælder blandt andet tøjmærket Hummel, der har været påvirket af coronakrisens nedlukninger af både butikker og breddeidræt.

»Når breddeidrætten er stort set nedlukket i ti måneder, bliver der ikke solgt trøjer og shorts til håndbold- og fodboldklubber. Heldigvis kunne vi kompensere noget via vores onlinesalg. Men det dækker ikke helt nedgangen på de andre områder,« siger han.

Også familiens teknologivirksomhed Sanovo Technology Group blev påvirket af coronakrisen.

»Det er lidt skismafyldt, for på den ene side blev vi mega ramt af corona sidste år, og på den anden side tjente vi på det,« siger han.

Han mener, at konglomeratets struktur har vist sit værd under coronakrisen.

»Strukturen i vores konglomerat med selskaber og aktiviteter inden for en lang række brancher, produkter og forretningsområder har i høj grad vist sit værd i 2020, da nogle selskaber har haft svært ved at indfri målsætningerne grundet covid-19,« siger han.

Konglomerat er 10-14 milliarder kroner værd

I forbindelse med regnskabet sidste år kunne far og søn fortælle, at konglomeratet i virkeligheden er mere værd, end offentligheden troede.

På Berlingskes liste over Danmark rigeste var Stadil-familien opgjort til at være fire milliarder kroner værd. Men det viste sig, at Thornico var omkring ti milliarder kroner værd.

Når Stadil-familien er mere værd, end hvad der har været fremme, skyldes det, at familien har haft tab og væsentlige hensættelser i deres shippingselskaber, og det har påvirket driftsresultatet (EBITDA) negativt. Derfor har familien det seneste år lukket en stribe selskaber.

Med årets indtjening vurderer far og søn, at de nu er 10-14 milliarder kroner værd.

»Der er løbende mange firmaer og kapitalfonde, som er interesseret i at købe dele af vores virksomhed, så derfor har vi en vis fornemmelse af prisniveauet. Men vi ønsker ikke at sælge,« siger Thor Stadil.

Familien har store forhåbninger for 2021, hvor den regner med at levere vækst i både top og bund.

»Det er første gang, at vi er så langt inde i et halvår, hvor vi ikke har en vertikal, som på en eller anden måde er ramt. Det går godt i alle vertikaler,« siger Christian Stadil.

Han peger på, at Hummel allerede er i god gænge igen.

»I 2021 er det gået bedre end nogensinde før. Så snart corontågen lettede, eksploderede salget. Vi regner med at lave toplinjerekord i Hummel i år,« siger Christian Stadil og tilføjer:

»Hartmann har ikke den eksorbitante effekt af, at folk sidder hjemme, men det går stadig fantastisk,« siger han.

Selvom far og søn ser store fordele ved at drive et konglomerat, har de ingen planer om at bevæge sig ind i nye industrier.

»De penge, vi tjener, vil vi bruge på at udvikle de divisioner, vi er i. Der er så meget potentiale i de firmaer, vi er i, og der er store muligheder for at vokse og øge indtjeningen, så vi synes, at det er forkert at kaste os over nye industrier, før vi er meget længere med de industrier, vi er i i dag,« siger Thor Stadil og tilføjer:

»Som jeg plejer at sige, så er Hummel stiftet nogenlunde på samme tid som Adidas, og jeg skal hilse og sige, at Adidas er større end Hummel, og hvorfor er de det? Der er ingen logisk begrundelse, så bare vent. Hummel har lige så store muligheder,« siger Thor Stadil.