Sophie droppede karrieren som hjerneforsker og sprang ud som iværksætter: »Det skal blive kæmpestort«

Forsikringsbranchen står i stampe og er ikke fulgt med tiden. Det var analysen, inden Sophie Bohr Grønbæk lavede forsikringsappen Undo, der skal gøre det nemmere at købe og benytte sig af sin forsikring. Appen har fået tocifret millioninvestering fra Tryg.

Iværksætter Sophie Bohr Grønbæk har sammen med tre medstiftere udviklet forsikringsappen Undo. Her er hun fotograferet med Valdemar Mygind Mühlhausen, der er udvikingsassistent i virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

33-årige Sophie Bohr Grønbæk har foretaget et lettere usædvanligt karriereskifte.

Som færdiguddannet molekylær neurobiolog indledte hun en karriere som hjerneforsker. Iført hvid kittel og med en skalpel i hånden undersøgte hun musehjerner i forsøget på at finde ud af, hvordan hjernens celler kommunikerer med hinanden.

»Men så blev jeg træt af forskningsverdenen,« siger hun.

Nu står hun i spidsen for forsikringsappen Undo, som hun har stiftet sammen med tre andre iværksættere og i samarbejde med Tryg, der har skudt 25 millioner kr. i selskabet.

Undo har netop lanceret en lokationsbestemt rejseforsikring, som baserer sig på telefonens GPS. Når man er i udlandet trækker den automatisk 10-25 kr. pr. dag, alt efter hvor man befinder sig – i modsætning til de traditionelle rejseforsikringer, hvor man typisk betaler et fast beløb årligt, alt efter om man rejser i Europa eller hele verden.

Appen, der blev lanceret i sommer, har også de gængse forsikringstilbud som indbo- og ulykkesforsikring, og ideen har været at lave forsikringsbranchens svar på MobilePay, som er mere brugervenlig end de tilbud, der ellers findes på markedet.

Alt foregår i appen. Får man en skade, kan man på telefonen optage en video af sig selv, hvor man fortæller om skaden, og uploade den i appen, mens man hurtigt og uden gebyr kan ændre sin indboforsikring i appen, hvis man får en ny bofælle eller en dyrere cykel.

»Det her er en branche, der har stået lidt i stampe, og rejseforsikringer er ikke lavet ud fra, hvad der er smartest for brugeren. Det tænkte vi, at man kunne gøre smartere,« siger Sophie Bohr Grønbæk.

Ideen dumpede ikke ned fra himlen

Historien om Undos tilblivelse er ikke en traditionel iværksætterhistorie.

»Det var ikke sådan, at jeg stod i badet og tænkte »OMG, det her er bare det, som verden mangler,« siger Sophie Bohr Grønbæk.

I stedet for at finde på en idé og så gå på jagt efter kapital fra en investor, havde hun et andet udgangspunkt.

Sammen med tre andre iværksættere fra iværksætterkollektivet Rainmaking satte Sophie Bohr Grønbæk sig for at samarbejde med en stor virksomhed, der både kunne fungere som investor og tæt partner.

»Og så kiggede vi på forskellige industrier og var ret åbne, og da vi så kom til forsikringsindustrien, var det et totalt aha moment, fordi vi kunne se, at her var der en industri, hvor der er store udfordringer,« siger hun.

Iværksætterne kunne blandt andet se, at der er mange unge, der ikke har forsikringer, og at dem, der har, har svært ved at forstå, hvad de har købt, eller også har de ikke en forsikringspakke, der passer til deres behov. Samtidig kunne de se, at forsikringsbranchen er en industri, hvor brugeroplevelserne ikke er fulgt med tiden.

»Brugeroplevelserne er dårlige og ikke særligt instinktive. Samtidig kunne vi se, at der er mange spændende nye teknologier, man kunne bruge, men som der ikke er nogen, der for alvor bruger. Der var nogen, der var begyndt at røre på sig, så vi tænkte, at det her nok også var noget af det næste, der bliver disrupted ligesom banksektoren blev det med for eksempel MobilePay,« siger hun.

Da ideen om et 100 procent digitalt forsikringsselskab var klar, mødtes iværksætterne med et par af de store forsikringsselskaber og pitchede den for dem.

»Men Tryg var drømmepartneren. De har en stærk innovationsagenda, de er store og internationale. De havde tænkt på at gøre noget lignende længe, men de havde ikke fundet ud af, hvordan de skulle gøre det,« siger Sophie Bohr Grønbæk, der mener, at det har været en fordel for Undo, at de fire stiftere ikke kommer fra forsikringsverdenen.

»For vi kom med friske øjne. Jeg tror, at når man har arbejdet i forsikringsbranchen i mange år, så får man nogle vanetænkninger, og det er svært at være helt disrupted og lave noget helt nyt ovenpå en eksisterende virksomhed. Vi har taget nogle drastisk anderledes valg og lavet nogle helt nye produkter, så det er jo lidt som at starte forfra,« siger hun.

Tryg skød 25 millioner kr i Undo og sidder nu på 50 pct. af virksomheden. De fire stiftere, iværksætterkollektivet Rainmaking og de ansatte ejer resten.

»Jeg er nok bare drevet af en nysgerrighed. Jeg synes, at det er sjovt at sætte mig ind i et nyt område, og hvis man bare giver den gas, kan man godt tage ud til Lego og forstå deres forretning, selv om man er molekylær neurobiolog og ikke uddannet fra CBS,« siger Sophie Bohr Grønbæk.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Ifølge Sophie Bohr Grønbæk er Undo ikke en testapp, der skal hedde »Tryg« så snart, den er kommet op i omdrejninger. Lige nu er det planen, at den skal fungere som en selvstændig forretning.

»Vi sagde direkte til Tryg, at vi tror, at det bliver bedre, når vi gør det på den her måde, hvor vi fungerer som en selvstændig virksomhed. Og så investerer de i os, og vi kan samarbejde, fremfor at de prøver at gøre det selv. Og så er der jo nok nogle teknologier, som kan give mening for dem at bruge,« siger hun.

Samtidig rådgiver Tryg de fire stiftere om alt det forsikringstekniske.

»Så når vi for eksempel laver nye forsikringsprodukter, så hjælper deres eksperter,« siger hun.

To verdener – de samme evner

Selv om karrieren som hjerneforsker og iværksættermiljøet umiddelbart kan lyde som to vidt forskellige verdener, mener Sophie Bohr Grønbæk, at der er nogle ligheder.

»Jeg er megagod til at analysere ting, forstå data og sammenhænge, og det kan man jo bruge begge steder,« siger hun.

Efter hendes exit fra forskningsverdenen, fik Sophie Bohr Grønbæk et job som konsulent i konsulenthuset Qvartz, hvor hun blandt andet havde Lego, Finansministeriet og Mærsk på kundelisten.

Hun mener selv, at skiftet lykkedes, fordi hun ikke tænkte over, at det ikke var et normalt karriereskifte at foretage.

»Jeg kom bare ind til samtalerne med en god selvtillid og tænkte, at det giver supergod mening, at jeg skal være her. De måtte kunne bruge en som mig, og det kunne de så,« siger hun.

Hun betragter arbejdet som konsulent som en form for ekstra uddannelse.

»Det gode ved konsulentverdenen er, at der er mange, der tager tre år med konsulentarbejde i stedet for en MBA. Jeg arbejdede som konsulent i alle dele af forretningen, så det var en god læringsplads i forhold til forretningsstrategi, som jeg ikke havde med min baggrund,« siger hun.

Da hun som konsulent hjalp Lego med en ny app, fik hun fik lyst til springe ud som iværksætter.

»Som konsulent skulle jeg ikke udvikle appen, men jeg sad sammen med dem, der lavede den for at forstå det, og der opdagede jeg, at der var noget ved det her produkt, som, jeg syntes, var spændende,« siger Sophie Bohr Grønbæk.

Undo har nu omkring 1.900 kunder med en gennemsnitsalder på 28 år.

»Planen er, at det skal blive kæmpestort i Danmark, og hvis det går godt, skal det ekspanderes til nogle flere lande,« siger iværksætteren.