Sony sætter filmskærme på nye toptelefoner

Tre nye Xperia-telefoner får skærme i 21:9-format, heriblandt den første smartphone med såvel OLED-skærm som ultra-HD-opløsning, så man for alvor kan se film.

Sony Mobiles direktør, Mitsuya Kishida, viser den nye Xperia 1-toptelefon med den aflange skærm i 21:9-format. Foto: Rafael Marchante, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Verdens første smartphone med det ypperste fra fladskærmsverdenen, nemlig en glasklar OLED-skærm i ultra-HD-opløsning og i filmformat, bliver den japanske elektronikgigant Sonys nyeste træk i mobilkrigen.

Xperia 1 er navnet på den nye toptelefon, som Sony mandag morgen præsenterede på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, som i denne uge kører i Barcelona i det nordøstlige Spanien. Den 180 gram tunge telefon med Android 9 som styresystem og med plads til to SIM-kort kommer i handelen i Danmark i slutningen af foråret 2019, uden at der endnu er sat dansk pris på.

21:9 i 2019 til film

Xperia 1 har en skærmstørrelse i filmformatet 21:9. Skærmen er en 6,5 tommer stor OLED-skærm, som de nyeste – og dyreste – fladskærmsfjernsyn også har, og som toptelefoner hos de fleste producenter, undtagen Apple, har haft de seneste par år. Med en opløsning i ultra-HD og med HDR-billedforbedringsteknologien, som også bruges i Sonys Bravia-TV, skal den sikre, at telefonen bliver rar at se film på. Film er nemlig et andet stort ben i Sony-koncernen. Tillige er der indbygget det nye lydsystem Dolby Atmos, der skaber en rummelig lydoplevelse med også lyd oppefra og ikke blot forfra og fra siderne.

Den noget aflange skærm betyder også, at der er bedre plads til såkaldt »multitasking«, nemlig at få flere programmer vist på samme tid på skærmen, ligesom på en PC.

Sony bygger samtidig mere af sin kamerateknologi ind i Xperia 1. Kameraet her består af tre linser, så man kan tage alt fra ultravidvinkelbilleder til nærbilleder, og telefonen rummer ifølge Sony verdens første autofokusering på øjnene. Kameraet kan tage op til ti billeder i sekundet.

Den aflange skærm i 21:9-format betyder, at der bliver bedre manøvreringsmuligheder, når man har flere programmer åben samtidig. Foto: Sony Fold sammen
Læs mere

Mobilsalget er presset

Sonys mobilsalg i Danmark lå i 2017 på omkring tre procent men faldt i 2018, så Sony ikke længere er i top 5 over bedst sælgende mærker. Også på verdensmarkedet kniber det for den japanske gigant at få ordentligt fodfæste. Navnlig kinesiske mærker med Huawei i spidsen presser de gamle mobilproducenter.

Mobillanceringen i Barcelona gør op med Sonys hidtidige mobilmønster og navngivning. Flere år i træk har Sony lanceret en ny Xperia Z-telefon og en tilsvarende men mindre og dermed mere handy Xperia Z Compact-telefon for at levere en størrelse, som tiltaler mange, der ikke ønsker kæmpeskærme.

Samsung og Huawei satser begge på foldbare mobilskærme, hvor mobiltelefonens skærm kan klappes ud og således blive af en størrelse, der nærmer sig en tablet. De foldbare telefoner ligger dog helt oppe i et prisleje omkring de 15.000 kroner og vil derfor næppe få en stor udbredelse med det samme. I forvejen vælger stadig flere at købe sidste års toptelefon, når de nye kommer, for så bliver sidste års modeller sat ned.

Endnu to Xperia-telefoner til mellemmarkedet

Sonys Xperia 1 får følgeskab af den 6 tommer store Xperia 10 og den 6,5 tommer store Xperia 10 Plus, der også begge har skærmformatet 21:9, som bl.a. streamingtjenesten Netflix benytter på mange film.

Begge telefoner, hvis skærme er traditionelle LED-skærme, har plads til to SIM-kort.

Xperia 10 Plus vil koste omkring 3.500 kroner, Xperia 10 omkring 3.000 kroner, og begge vil kunne købes i Danmark fra 1. marts.