Som 20-årig var han med til at opbygge en dansk kæmpesucces. Kan det i det hele taget lade sig gøre i dag?

Der er ganske få nyere iværksættere blandt Danmarks største virksomheder. Whiteaway er et eksempel på en succes, der i løbet af relativt få år er strøget opad på listen. Det kræver kapital, talent og det rette marked. Spørgsmålet er, om det i dagens Danmark er muligt for nye virksomheder at gøre Whiteaway kunsten efter.

»Jeg sad med nogle lister over hårde hvidevarer fra Siemens, hvorefter jeg gennemgik alle konkurrenternes priser og satte vores pris til at være én krone billigere. En dag kom der pludselig en ordre, og så begyndte det,« fortæller Esben Gadsbøll om sine tidlige iværksætterår. Søren Bidstrup

Han var 20 år, arbejdede i køkkenet på et hotel og kunne lide at spille fodbold. Planen var at blive billetkontrollør i DSB, men sådan gik det ikke. I dag kan Esben Gadsbølls karriere og en af Danmarks iværksættersucceser føres tilbage til én bestemt fodboldtackling, der kostede ham menisken og korsbåndet og dermed også jobbet.

Udsigten til to måneder med benet oppe fik ham til at ringe til broren, der sammen med en partner havde fået en lys idé i Jylland – de ville sælge hårde hvidevarer billigt på nettet. Året er 2003 og en siddende Esben Gadsbøll kunne godt være behjælpelig: