Glem duksedrengene og 12-talspigerne – her er de, der skaber Danmarks næste erhvervssucces

Danske virksomheder har adgang til højtuddannet arbejdskraft. Det er godt, når man skal rekruttere medarbejdere. Men en lang uddannelse og høje karakterer er ikke nok, når der skal skabes nye erhvervseventyr – der er brug for flere originaler med storhedsvanvid.

Hvis man skal skabe den næste store danske erhvervssucces, kræver det, at man tør springe ud i noget nyt og ikke mindst begå masser af fejl undervejs, skriver Ulla Tofte, museumsdirektør på M/S Museet for Søfart. Tobias Kobborg

Da Berlingske for et par uger siden offentliggjorde listen over Danmarks 1.000 største virksomheder, blev Klaus Nyengaard, tidligere administrerende direktør i Just Eat, interviewet. Her gav han nogle bud på, hvordan flere danske virksomheder får succes.

Udover de velkendte kriterier – adgang til risikovillig kapital, velfungerende hjemmemarked etc. – nævnte Nyengaard også noget, man ikke så ofte hører topcheferne tale om, nemlig at det kræver en bestemt type personer, for at iværksætteriet rent faktisk ender succesfuldt: »Der er behov for folk, der tør skille sig ud,« sagde han, og at det kræver en flok forskellige mennesker med kollektivt storhedsvanvid at skabe en iværksættersucces. Og, tilføjede han, »den slags finder man sjældent i Danmark«.