Smykkefirmaet Dyrberg/Kern går konkurs

Det danske smykkefirma Dyrberg/Kern har efter store tab i denne uge måttet dreje nøglen endegyldigt om.

Efter 29 år i branchen har smykkeforretningen Dyrberg/Kern måttet kaste håndklædet i ringen og erklære sig konkurs. Her ses stifterne Gitte Dyrberg og Henning Kern. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Smykkefirmaet Dyrberg/Kern er gået konkurs. Det skriver DR, der henviser til retsdokumenter fra Sø- og Handelsretten.

Selskabet, der har 29 år på bagen og nu beskæftiger omkring 15 medarbejdere, bekræfter selv konkursen over for DR.

Dyrberg/Kern er stiftet af designduoen Gitte Dyrberg og Henning Kern. De laver primært øreringe og halskæder, som prismæssigt befinder sig i den lavere ende af skalaen. Firmaet blev grundlagt i 1990 og har gennem tiden haft flere datterselskaber rundt om i Europa og et enkelt i Kina.

Man kan fortsat købe firmaets smykker i Dyrberg/Kerns webshop. Det skyldes, at det ikke er smykkevirksomheden, men firmaet Fashion Shopping, der driver webshoppen på vegne af Dyrberg/Kern. Det er endnu uafklaret, hvad der skal ske på denne front.

Milliontab

Men det seneste regnskabsår resulterede i et stort milliontab for smykkevirksomheden. Da tallene for 2017/18-regnskabet var gjort op, stod der et minus på 39,5 mio. kroner på bundlinjen, og egenkapitalen var på minus 36,5 mio. kroner.

Det var langt fra forventningen, at året skulle udvikle sig sådan. Året før havde smykkefirmaet sneget sig op på et plus på en halv mio. kroner, og man regnede med, at man nå et bedre resultat året efter. Sådan gik det altså langt fra. Og derfor skulle der også tages nogle store konsekvenser, kunne Henning Kern i januar fortælle til Berlingske.

»Vi vælger at afvikle frem for at udvikle. Fremover vil vi ikke lægge vores fokus på at drive 30 markeder, men snarere at drive en fire-fem stykker og sørge for, at de er profitable,« sagde medstifteren dengang.

Nu er afviklingen så fortsat ud i en decideret konkurs.

Det gik ellers så godt for den danske smykkeduo førhen. For bare ti år siden kunne Dyrberg/Kern fremvise et resultat på godt 30 mio. kroner og en egenkapital på knap 40 mio. kroner. Men konkurrencen har været hård, kunne Henning Kern forklare.

»For ti år siden var der ikke samme konkurrence fra Hennes & Mauritz og Zara, hvor du nu kan gå ned og købe øreringe til 30 kroner, som ligner noget, vi laver til 399 kroner. Kvaliteten er selvfølgelig også derefter, men når du kun bruger dem én gang i stedet for at købe et smykke, du har i fem år, er det et andet forbrugsmønster. Og det lider vi meget under,« sagde han i januar.