Slut med IKEA-mareridt - møbler helt uden skruer på vej

Et hav af møtrikker, skruer og små træstykker. En roman af en brugsanvisning. Lige dele frustration, vantro og voldsomme humørsvingninger... Scenariet kan snart være fortid, for i fremtiden skal IKEAs møbler klikkes sammen.

Parforhold er blevet testet til det yderste af svenske kommoder, mens flere stolte egoer har lidt et knæk som konsekvens af ustabile skabe eller skæve reoler. IKEAs møbler er synonym med små poser med skruer, beslag og  trækiler. Men snart kan vi klikke møblerne sammen.

Den svenske møbelgigant sendte i 2015 et par produkter på markedet, som blev samlet ved hjælp af trækiler – og nu er planen, at det koncept skal spredes til resten af sortimentet. Det såkaldte ’wedge dowel’-samlekoncept kan sammenlignes med puslespilsbrikker, der passer sammen.

»Nu er intentionen, at det skal rulles ud til en langt større del af vores sortiment,« siger Tina Lindhardt, kommunikationsansvarlig hos IKEA Danmark.

Tina Lindhardt peger på, at omstillingen fra skruer og beslag til klik er en proces, der kommer til at tage tid. Men målet er, at konceptet nu skal bredes ud over møbelkædens sortiment, der i dag består af 9.500 artikelnumre.

»Om nogle år vil vi se, at vægten tipper over til, at en større del af vores sortiment er klik-samlede møbler,« siger Tina Lindhardt.

Salgschef i IKEA, Magnus Ekevald, kalder det en ’mindre revolution’.

Den svenske møbelgigant er for mange synonym med netop mere eller mindre kaotiske saml-selv-situationer. Forretningsmodellen, IKEA er baseret på, er forankret i kundernes evner med hammer og skruer. For gør man det selv, bliver det billigt.

»Et af de greb, IKEA har brugt til at holde prisen nede, er, at folk selv skal samle møblerne. Så fylder de ikke noget, kan ligge i flade pakker, og man sparer noget i produktionen. Det med at samle møblerne ligger i deres DNA,« siger detailekspert Camilla Birch og fortsætter: »Men det er ikke centralt, at det er en særlig skrue, der skal samle møblerne.«

DNA eller ej. Følelsen af - efter timevis af koncentreret samlearbejde – at opdage, at møblet er bygget på hovedet, glemmer man aldrig. Den slags oplevelser skulle kile-konceptet gerne sætte en stopper for.

»Der, hvor man selv skal foretage sig noget, er der en risiko for fejl,« siger Camilla Birch. »Hvis det opleves som en barriere for folk at skrue møblerne sammen, så er det jo oplagt at fjerne skruerne.«

I en video, hvor konceptet forklares, er det netop en ny generation, der ikke er så handy med skruetrækkeren, der bliver udpeget som en årsag til kliksamlingerne. Målet er, at man kun skal bruge sine hænder til at klikke delene sammen.

Artiklen fortsætter under videoen

At værktøjskassen snart kan pakkes væk er en del af den naturlige udvikling, mener detailekspert Bruno Christensen. Og udviklingen peger altså væk fra tykke brugsanvisninger eller et ustabilt slutresultat og en bunke skruer, der ikke hører til noget sted.

»IKEA har været ensbetydende med skruer og brugsvejledninger i en tid, hvor det har fungeret, men det her er en del af den konstante produktudvikling,« siger Bruno Christensen.

I dag er tid endnu mere kostbar end tidligere, og bekvemmeligheden spiller en vigtig rolle i vores forbrugsmønstre.

»Det ligger i tiden, at ting skal være lette at gå til – og det her er lettere og hurtigere,« siger Bruno Christensen.

Vi forventer, at ting skal være nemme – og butikkerne skal gerne hjælpe os. Der er tale om en selvforstærkende effekt, for jo nemmere alting bliver, des nemmere forventer vi, at alt skal være.

 

En anden forandring er, at vi flytter mere rundt, end vi gjorde tidligere. Hver gang adressen skifter, skal møblerne skilles ad og samles igen. Særligt den yngre gruppe af IKEA-kunder rykker teltpælene op fra tid til anden, og skruer og møtrikker bliver et irriterende element at holde styr på mellem flyttekasser og malertape. Så flytte-hjemmefra-segmentet er også en grund til at klikke møblerne sammen.

»En del IKEA-kunder lever et nomadeliv, hvor de flytter mellem små lejligheder. Og der kan man sige, at hvis skruerne slet ikke er der, kan de ikke blive væk,« siger Camilla Birch.

»Det at samle et IKEA-møbel har altid været en joke, men også et reelt problem for en masse mennesker,« siger Bruno Christensen.

Derfor er et koncept baseret på at kile tingene sammen noget, der vil gøre livet lettere for flere mennesker – og sikre den svenske møbelgigant flere kunder.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det er en fordel for at lancere det rent salgsmæssigt,« siger Bruno Christensen.