Der er langt fra dengang, IKEAs stifter, Ingvar Kamprad, som stor dreng fik afløb for sit iværksættergen ved at cykle rundt i den sydsvenske flække Älmhult og sælge tændstikker, fisk og juledekorationer, til nutidens iværksættere, som kaster sig ud i at udnytte den nyeste teknologi inden for virtual reality, kunstig intelligens eller nye materialer.
Det har den svenske møbelgigant erkendt, og derfor lancerer IKEA nu sit første startup-program i samarbejde med den danske iværksætterfabrik Rainmaking , som IKEA har lært at kende via Rainmakings afdeling i London.
Programmet, der hedder IKEA Bootcamp, skal hente ti af verdens mest nytænkende unge virksomheder til Älmhult, hvor Ingvar Kamprad i 1958 åbnede det første IKEA-vare-hus, og hvor IKEA i dag blandt andet har sit innovationscenter og prototypeværksted.
»IKEA har altid haft iværksætterånden i sig, og vi samarbejder med rigtig mange virksomheder om at levere produkter. Men vi har brug for at lære den næste generation af iværksættere at kende og finde ud af, hvordan de tænker. Den bedste måde at gøre det på er at invitere dem indenfor,« siger Thomas Sandelius, der er chef for New Business & Innovation hos IKEA-koncernen.
Ingvar Kamprad er i dag 91 år, bor nær Älmhult i Småland og er ikke længere direkte aktiv i virksomheden.
»IKEA er historien om en fantastisk iværksættersucces, og det er imponerende, at stifteren stadig er i virksomheden. Men IKEA er i dag en sjælden gæst på iværksætterscenerne rundt om i verden. Koncernen er meget åben om, at de har brug for at åbne for en ny tids iværksættere og banebrydende innovation, og den kommende bootcamp er et eksperiment for at få erfaring med, hvordan det bedst kan gøres,« siger Alex Farcet, partner i Rainmaking og ansvarlig for samarbejdet med IKEA.
Startup i 2007
Rainmaking er en slags iværksætterfabrik for primært tech-virksomheder. Det hele begyndte med drift af egne startup-virksomheder i 2007 i København og er siden vokset til også at omfatte acceleratorer på fire kontinenter samt iværksættermiljøer i London og Berlin og på Holmen i København.
Rainmaking har fået til opgave at udvælge de ti virksomheder, som fra september 2017 og tre måneder frem skal flytte til Älmhult og får adgang til IKEAs prototypeværksted og testfaciliteter.
Virksomhederne får her mulighed for at samarbejde med IKEAs egne produktudviklere og innovationseksperter. Samtidig får de ti virksomheder et legat på 150.000 kr. hver til produktudvikling, uden at IKEA til gengæld kræver en ejerandel i virksomhedernes opfindelser.
Rainmaking leder efter iværksættervirksom-heder via firmaets netværk i både Europa, USA og Asien. Derudover kan alle interesserede iværksættere ansøge om at komme i betragtning frem til 6. august.
»Vi har efterhånden stor erfaring med at samarbejde med store, internationale koncerner, som gerne vil have foden indenfor i iværksættermiljøer, men samarbejdet med IKEA er lidt anderledes. Vi har flere projekter i gang, hvor vi samarbejder med flere virksomheder på én gang, men her er det kun IKEA, der er med,« siger Alex Farcet.
Helst mindre virksomheder
IKEA er primært interesseret i tidlige startup-virksomheder med mindre end ti ansatte, og IKEA er ikke kun på jagt efter IT-iværksættere. Overskriften for bootcampen er »Let’s co-create a better everyday life«, og koncernen efterlyser blandt andre virksomheder, som inddrager virtual reality og design, der er understøttet af kunstig intelligens. Også iværksættere, der arbejder med nye materialer og genbrugsmaterialer, eller som arbejder med værktøjer, der kan nedbringe de traditionelle produktionsomkostninger, har interesse.
IKEA er blot den seneste i en lang række af store koncerner, der går nye veje og samarbejder med iværksættere for at få adgang til ny teknologi og bringe mere entreprenørskab ind i de store virksomheder.
»Når man kombinerer en iværksættervirksomhed med en stor virksomhed, får du en dræberkombination, hvor du får udviklet nye idéer og får iværksætterånd ind i udviklingsprocessen, samtidig med at du har styrken fra den store virksomhed til at accelere projektet. Kunsten er at få placeret iværksættervirksom-heden, så den hverken kommer for tæt på eller for langt væk fra moderskibet,« siger Alex Farcet.