Silvan får rap over fingrene for vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden giver byggemarkedet Silvan en bøde på 100.000 kroner for at have vildledt forbrugerne om prisen på træbeskyttelse.

Foto: Brian Bergmann. Silvan byggemarked.
Læs mere
Fold sammen

Det var så som så med det gode tilbud, da byggemarkedet Silvan forrige år havde udsalg på træbeskyttelse.

I en tilbudsavis fra august 2013 skrev Silvan, at forbrugerne kunne få to dåser træbeskyttelse til 1.299 kroner, og at normalprisen var 999,95 kroner pr. dåse.

Problemet var bare, at Silvan ugen før havde solgt træbeskyttelsen til 649,95 kroner pr. dåse. Det er vildledende markedsføring, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, som har sendt en bøde på 100.000 kroner til byggemarkedet.

»Når forbrugerne ser et tilbud, skal de kunne stole på de oplysninger, de får. Hvis et firma som Silvan oplyser forkerte, lave normalpriser, kan det vildlede forbrugerne til at tro, at de gør et bedre køb, end der reelt set er tale om, og det er ulovligt,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en skriftlig kommentar.

Hun oplyser, at det er en skærpende omstændighed, at Silvan i 2011 havde en tilsvarende sag om vildledende markedsføring. Her betalte byggemarkedskæden en bøde på 200.000 kroner.

Hos Silvan beklager direktør Freddy Lauridsen sagen, som ifølge ham skyldes en menneskelig fejl, da man lavede tilbudsavisen.

»Det er selvfølgelig en fejl, vi beklager, og som ikke må ske. Vi har processer og procedurer, som vi følger, for at en sådan fejl kan undgås. Men samtidig må jeg også sige, at vi markedsfører cirka 13.000 produkter i løbet af et helt år mange gange, og derfor kan der ske en menneskelig fejl, som det er sket her,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Spørgsmål: Men det er åbenbart en fejl, der er sket før?

»I 2011 var fejlen efter min mening en lidt anden karakter. Det var mere et spørgsmål om, hvad vi måtte kalde et tema i vores aviser. Vi havde dengang i en årrække brugt »Majkup« som et tema i vores aviser. Det måtte vi så ikke lige pludselig i 2011, og da vi så ændrede temaet til »Majfest«, så var det ifølge daværende forbrugerombudsmand et OK tema at bruge,« siger Silvan-direktøren.

»Så jeg synes, det er to lidt forskellige sager, som hos forbrugerombudsmanden ligger i samme kategori og derved kædes sammen, hvilket jeg ikke synes er helt rigtig,« siger Freddy Lauridsen.