Serieiværksætter klar til ekspansion i London og Amsterdam

Serieiværksætter Mik Strøyberg er nået et skridt videre med sine planer om at revolutionere markedet for kontorservice med virksomheden Good Monday. Den svenske venturefond Creandum, der har investeret i nogle af Danmarks og Europas største iværksættersucceser, lægger et tocifret millionbeløb på bordet.

Mik Strøyberg, der sammen med Morten Meisner-Jensen har udviklet officemanagement-platformen Good Monday, har driblet en investering på 12 mio. kr. hjem fra en af Europas største venturefonde for innovative techvirksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

En ny digital platform, der holder styr på alt det praktiske omkring et kontor i travle vækstvirksomheder, er så lovende et koncept, at en af Europas største og mest succesfulde venturefonde nu kaster penge efter projektet.

Virksomheden Good Monday, der blev stiftet i begyndelsen af året af serieiværksætter Mik Strøyberg og Morten Meisner-Jensen, har landet en investeringsaftale på 12 mio. kr. med den svenske venturefond Creandum som ledende investor. Øvrige investorer i Good Monday, der med den nye investering har rejst samlet 15 mio. kr., er PreSeed Ventures og Seed Capital.

Pengene skal gå til at få bredt Good Mondays platform og koncept ud til flere danske virksomheder og til at ekspandere til London eller Amsterdam inden for det næste år.

Skal skabe et helt nyt marked

»De sidste seks måneder har vi været i en opstartsfase, hvor vi har gjort os erfaringer og tilpasset vores koncept til kunderne. De tilbagemeldinger, vi får fra kunderne, er positive, og vi kan se, at når vi først har lavet en aftale med en kunde om at bruge vores platform til løbende opgaver, begynder de også at tilkøbe ad hoc-opgaver, som nu udgør en tredjedel af vores omsætning,« siger Mik Strøyberg.

»Med den nye investering skal vi ud og vinde kontorservicemarkedet. Det er en stor opgave, fordi vi skal ændre et eksisterende marked. Der er ikke rigtig andre, der har en online platform til centralstyring af kontorservice. Derfor skal vi ud og tale med virksomheder om, hvorfor det er vigtigt at gøre arbejdspladsen til et bedre sted, og hvorfor fremtidens medarbejdere forventer, at et moderne kontor er et sted, hvor man glæder sig til at komme hver dag,« siger Mik Strøyberg.

Det kommer ikke kun til at foregå i Danmark. Fra starten af er Good Monday tænkt som et internationalt koncept, der i første omgang er rettet mod opstarts- og vækstvirksomheder med 30 til 300 medarbejdere i storbyerne. Det er virksomheder, hvor officemanagement er svært at finde tid til, men hvor det er vigtigt for at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere.

London eller Amsterdam bliver næste by

Med udgangspunkt i erfaringerne fra København rykker Mik Strøyberg og hans 15 medarbejdere i marts næste år ind i enten London eller Amsterdam, som er de første to byer, Good Monday har udset sig som markedsplads.

»Vi skal bruge en opstartsfase på seks måneder til at sætte konceptet op og tilpasse os lokale forhold, for kontormiljøet er forskelligt fra by til by. Vi skal bruge tid på at få de rigtige leverandører om bord, sikre os, at de betaler deres medarbejdere ordentligt, har rene straffeattester og den slags, og vi skal have lukket de rigtige kunder,« siger Mik Strøyberg.

Investor ser radikal nytænkning på kæmpe marked

Creandum er mest kendt for at være venturefonden, der opdagede Spotify på et tidligt tidspunkt, og Creandum har været medinvestor i musiktjenesten de seneste godt ti år.

Venturefonden, der blev stiftet i 2003 af den svenske teleinvestor Staffan Helgesson, er i dag anerkendt for sin evne til at spotte unge europæiske teknologivirksomheder med potentiale til at ændre en hel branche. I modsætning til mange andre venturefonde har Creandum et langsigtet investeringsperspektiv og forbliver gerne aktiv medejer af virksomheden.

Good Monday, der blev etableret for mindre end et år siden, satser på at tilbyde online kontorservice til vækstvirksomheder i London eller Amsterdam allerede i 2019. Good Monday har 15 ansatte og ledes af CEO og medstifter Mik Strøyberg, der tidligere har drevet iværksættervirksomhed i New York. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Ifølge Bjarke Staun-Olsen fra Creandum lever Good Monday op til kravene om at være en innovativ techstartup med stort vækstpotentiale, også selv om virksomheden har mindre end et år på bagen.

»Good Monday har nået virkelig meget på kort tid og har udviklet et produkt, som kunderne godt kan lide. Det er en radikal nytænkning af et kæmpestort marked, og vi vurderer, at virksomheden har stort internationalt vækstpotentiale,« siger Bjarke Staun-Olsen.

Lige nu er Good Monday alene på markedet, men både Bjarke Staun-Olsen og Mik Strøyberg vurderer, at der vil komme flere spillere på markedet. Især nogle af de store servicevirksomheder som f.eks. danske ISS og britiske Compass Group ventes at sende deres egne løsninger på markedet.

Bjarke Staun-Olsen, ansvarlig for Creandums investering i Good Monday

»Det er en radikal nytænkning af et kæmpestort marked, og vi vurderer, at virksomheden har stort internationalt vækstpotentiale.«


Frygter ikke konkurrence fra store spillere

Mik Strøyberg og hans nye medinvestor hilser nye konkurrenter velkommen. Det vil nemlig gøre det lettere at få udviklet et helt nyt marked for online kontorservice, hvis der er flere om buddet.

»Vi har to fordele. For det første er vi først på markedet og har allerede gjort os erfaringer, som vi bygger videre på. For det andet er vi en helt ny spiller på markedet, og det betyder, at vi kan gentænke kontorservice fra bunden og ikke er bundet af, hvad vi plejer at gøre,« siger Mik Strøyberg, der bliver bakket op af Bjarke Staun-Olsen.

»De store spillere vil uden tvivl komme med deres egne løsninger, men vores erfaring fra at have arbejdet med en række banebrydende techvirksomheder er, at det oftest ender med at være de nye spillere, der vinder markedet, fordi de har meget bedre mulighed for at tilpasse deres løsninger til det, kunden har brug for, end de store etablerede virksomheder,« siger Bjarke Staun-Olsen.

Herhjemme har Creandum i øjeblikket investeringer i verdens største online vinbutik, Vivino, Planday, som er den førende platform for organisering af timelønnede medarbejdere, Pleo, som er et smart firmakort, som gør livet lettere for virksomheder og deres medarbejdere, og e-sportsvirksomheden Rfrsh Entertainment, der blandt andet står bag den internationale Counter-Strike-turnering Blast Pro Series. Creandum har tidligere været medinvestor i Autobutler, som blev solgt til den franske bilkoncern PSA i 2016 for en kvart milliard kr.