Danske iværksættere rykker udenlands

I mange år har danske iværksættere været hjemmefødninge, men flere og flere af de unge iværksættere har fået mod på de store armbevægelser og satser på international ekspansion fra første færd. Her er tre iværksættervirksomheder, som er på vej til udlandet.

Luggage
Jannik Lawaetz er en af de danske iværksættere, der fra start har tænkt sin virksomhed som en international virksomhed. Han har udviklet en online platform til bagageservice. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen

Iværksættervirksomheden Goodiebox, der sælger beautyprodukter i abonnement, er i fuld gang med at ekspandere i udlandet.

Men Goodiebox er ikke den eneste forholdsvist nystartede danske iværksættervirksomhed, der med Danmark som udgangspunkt, har kastet sig ud i at erobre verden.

»Danske opstartsvirksomheder har været meget orienterede mod det danske marked. Hvis de forsøgte sig i Sverige, var det stort. Men jeg oplever, at der er ved at ske et skifte. Flere har fået mod på de store armbevægelser og tør satse på international ekspansion,« siger Morten Strunge, der er bestyrelsesformand for Goodiebox, og er med til at finansiere virksomhedens ekspansion.

Morten Strunge har tidligere blandt andet stiftet e-bogvirksomheden Mofibo, som siden blev overtaget af svenske Spotify. Efter overtagelsen arbejdede Morten Strunge som kommerciel direktør med ansvar for international ekspansion hos Spotify, som han ejer aktier i, indtil han stoppede og i stedet indtrådte i bestyrelsen.

»Flere unge iværksættervirksomheder er også baseret på teknologiplatforme, der fra start er tænkt til at være internationale,« tilføjer Morten Strunge.

Her er tre iværksættervirksomheder, som satser på det internationale marked:

 

Luggagehero

Jannik Lawaetz er stifter af bagageservicen Luggagehero, som har planer om at ekspandere til 36 byer i USA og Europa næste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Luggagehero blev stiftet for godt to år siden af Jannik Lawaetz, som ville skabe en online bagageservice. I dag dækker Luggagehero København, London og USA. Virksomheden er tæt på at lande en aftale om investeringer, som skal føre til, at Luggagehero ved udgangen af 2019 findes i 36 byer i USA og Europa. Målet er en partnerskabsaftale med Airbnb.

Good Monday

Mik Strøyberg, serieiværksætter og stifter af office management-platformen Good Monday. Han håber at etablere sig i både London og Amsterdam i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Serieiværksætter Mik Strøyberg etablerede i begyndelsen af året online kontorservicevirksomheden Good Monday. Nu har virksomheden fået den svenske tech-venturefond Creandum som medinvestor, og satser på at etablere sig i Amsterdam og måske London i 2019.

Goodiebox

Iværksætterikon Morten Strunge (th.) skal sammen med stifterne Rasmus Schmiegelow (midt) og Nikolaj Leonhard-Hjorth (tv.) få Goodiebox ud på det store europæiske marked for skønhedsprodukter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Blev etableret i 2012 af Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard-Hjorth og koncentrerede sig i første omgang om det danske marked. I år har serieiværksætter Morten Strunge og venturefonden Inqvation investeret et ukendt millionbeløb, og virksomheden har kastet sig ud i ekspansion i Holland og siden Norge. Næste stop er Tyskland.