SAS kan være på vej til at skille sig af med et af luftfartsselskabets mest centrale selskaber.
SAS Ground Handling (SGH), som står for at håndtere bagage i København, Oslo og Stockholm, kan nemlig være på vej ud af SAS-koncernen.
Det kan blive nødvendigt at sælge selskabet, fordi SAS i 2020 fik store kapitalindskud fra den danske og svenske stat under coronapandemien. Her måtte SAS og mange andre luftfartsselskaber lade hovedparten af flyene stå på jorden.
Alligevel falder den type indskud ind under det, som EU betegner som statsstøtte, og derfor kan det betyde, at SAS skal sælge fra for at opfylde EUs statsstøtteregler.
»I og med at vi har taget imod statsstøtte, kan det ske, at EU kræver såkaldte concessions (indrømmelser, red.). Derfor ser vi på forskellige muligheder, som kan tænkes at opfylde sådanne concessions. Et af disse potentielle scenarier kan være at sælge SGH,« skriver SAS' pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, i en e-mail.
Internt informeret
Hun bekræfter, at medarbejderne i SAS Ground Handling er blevet informeret om, at et salg af selskabet er en mulighed.
»Vi har informeret internt om, at vi kigger på disse forskellige scenarier, og at vi i øjeblikket vurderer dem. Ingen beslutning er truffet internt, og vi ved heller ikke, hvordan kravene kommer til at se ud. Men vi ser som sagt på forskellige muligheder, som kan tænkes at opfylde sådanne krav,« hedder det videre fra Alexandra Lindgren Kaoukji.
SAS kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse, om der kan blive tale om andre frasalg end SAS Ground Handling.
Selvom der ikke er truffet nogen beslutning om et endeligt salg, er processen ifølge kilder alligevel så langt fremme, at fire forskellige mulige købere har kigget på SGH og undersøgt, om et bud giver mening.
Ifølge kilderne har køberne fået lov at gennemgå SGH i såkaldt due diligence-proces. Det er den del af en købsproces, hvor køberne får adgang til mere fortrolige oplysninger om selskabet. Det kunne indikere, at et muligt salg kunne finde sted i løbet de næste måneder, men det er fortsat uklart.
SAS Ground Handling var tidligere en meget stor arbejdsgiver og havde flere end 8.000 medarbejdere. SAS Ground Handling beskæftiger i dag omkring 2.500, som ud over at servicere SAS også står for at håndtere bagagen for 40 forskellige andre flyselskaber.
Salgsplaner droppet i 2016
Det er ikke første gang, at SAS Ground Handling bliver sat til salg. Tilbage i 2013 forsøgte SAS også at sælge selskabet. Men efter mange års forgæves forsøg på at komme af med SAS Ground Handling droppede SAS planerne i 2016. Dengang blev både konkurrenterne Swissport og Aviator nævnt som mulige købere.
SAS Ground Handling er blandt andet kendt for lang historik med utilfredshed med deres løn- og arbejdsvilkår. Gang på gang har det ført til konflikter med SAS-ledelsen, og ofte er det endt i strejker.
Mest kendt er en episode fra 2019. Her fremgik det af en lydoptagelse, at medarbejderne i SAS Ground Handling truede en kollega, fordi han ikke ville melde sig ind i fagforbundet 3F. I stedet ville han være medlem af Ingeniørernes Fagforening, IDA, fordi han var uddannet ingeniør.
Sagen førte til tre arbejdsnedlæggelser i september 2019. Siden blev vikaren sygemeldt og kom ikke tilbage til sit gamle job.
Et eventuelt frasalg af SAS Ground Handling sker sideløbende med, at SAS er inde i en såkaldt chapter 11-proces i USA. Det er en amerikansk konkursproces – som står til at være afsluttet i efteråret. Her vil alle de nuværende aktionærer få nulstillet deres aktier. Herefter vil kreditorerne få deres gæld omdannet til aktier.
Efterfølgende skyder den danske stat kapital ind i SAS og vil – hvis de nuværende planer går igennem – blive den eneste anden aktionær sammen med den amerikanske kapitalfond Apollo. Det vil de, fordi Apollo meget gerne vil købe alle andre aktionærer end Danmark ud.
Dermed kan der opstå et nyt SAS, hvor Apollo sidder på omkring 70 procent af SAS, mens den danske stat sidder på resten.