SAS-aktien får store stryg efter regnskab: »Vi er i en situation med stor usikkerhed«

SAS-aktien falder stort efter et skuffende regnskab, der tegner et billede af et usikkert 2020 for luftfartsindustrien.

SAS-topchef Rickard Gustafson er skuffet over SAS-overskuddet på 440 mio. kr. Det er et fald på 60 procent i forhold til det forrige regnskab. Ritzau Scanpix

Et stort dyk i indtjeningen ramte torsdag formiddag SAS-aktien hårdt med et kursfald på 15 procent. Resultatet er utilfredsstillende, erkender topchef Rickard Gustafson, der forklarer faldet med flere eksterne forhold.

SAS er kommet ud af 2018-19 med et overskud på 440 millioner kroner, hvilket er et fald på over 60 procent fra sidste år.

»Det er et negativt resultat, som vi ikke er tilfredse med. Vi har haft en svag svensk og norsk krone mod dollaren, vi har haft høje brændstofpriser, og vi har været gennem den ulykkelige pilotstrejke,« siger Rickard Gustafson til Berlingske.

Den meget omtalte pilotstrejke varede syv dage i april og maj og kostede SAS omkring 450 millioner kroner. Strejken blev udløst af, at piloterne ikke kunne blive enige med SAS-ledelsen om løn og arbejdstider, og det betød, at omtrent 4.000 fly blev aflyst.

Gustafson siger, at SAS samtidig befinder sig på et marked, der i det kommende år vil være udfordret, men flyselskabet lægger dog op til, at det vil kunne tjene penge.

»Vi er i en situation, hvor der er stor usikkerhed om den globale udvikling,« siger SAS-chefen.

Han siger, at det stadig er svært præcist at mærke konsekvensen af den megen snak om »flyskam«. Tidligere har tal for svenske indenrigsflyvninger ellers afsløret store fald.

»Vi kan absolut mærke, at der er en aktiv debat om miljø og flyrejser. Men om det konkret har en effekt, er sværere at svare på. Vi kan blive påvirket af, at svagere konjunkturer kan lede til afmatning på efterspørgslen efter flybilletter og en svagere norsk og svensk krone, der gør det dyrere at rejse udenlandsk. Og så kan miljødebatten naturligvis også ramme os,« siger Rickard Gustafson.

SAS har været gennem en kæmpestor fremgang, og vores mange dygtige medarbejdere fortjener stor ros. Vi står faktisk i dag i en situation, hvor vi stadig eksisterer. Modsat mange andre flyselskaber.

Han kan dog få hjælp af, at den store rival i Skandinavien, Norwegian, har valgt at opgive flyvninger på langdistanceruter.

»Det viser, hvor svært det er at tjene penge på det her marked. Det sætter vores udvikling i et andet lys, fordi vi faktisk formår at skabe overskud på vores langdistanceruter. Norwegians beslutning betyder, at den overkapacitet, der har været på markedet, forbedres. Det er positivt for branchen og for SAS. Men hvis efterspørgslen samtidig falder, er spørgsmålet, hvordan balancen reelt kommer til at være,« siger Rickard Gustafson.

Han har været øverste chef for SAS i snart otte år. Og Rickard Gustafson har formået at placere SAS et sted, hvor overskrifterne ikke længere handler om, hvorvidt det skandinaviske selskab kan overleve.

»SAS har været igennem en kæmpestor fremgang, og vores mange dygtige medarbejdere fortjener stor ros. Vi står faktisk i dag i en situation, hvor vi stadig eksisterer. Modsat mange andre flyselskaber,« siger Rickard Gustafson.

Trods de store kursfald i SAS-aktien mener investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet, at investorerne lige nu bør vælge Norwegian-aktien frem for SAS.

»Norwegians fokus på bundlinje frem for vækst gør aktien til et bedre investeringsalternativ de kommende 12 måneder. Hvis man altså skal være i luftfart,« siger Per Hansen.