Samsungs foldbare smartphone skal lægge afstand til Apple

Skærmen kan klappes ud til tabletstørrelse men gør så telefonen en del tykkere ved almindelig brug.

Glen Murphy, som er Googles ansvarlige for brugerfladen i Android-mobilstyresystemet, ses her på Samsungs udviklerkonference i San Francisco foran Samsungs nye mobiltelefon, hvor skærmen kan foldes ud. Foto: Stephen Lam, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN LAM

Samsung er som den første mobilproducent klar med en skærm, som kan foldes, og internetgiganten Google, der ejer verdens mest udbredte mobilsoftware Android, forventer, at flere mobilproducenter i 2019 vil begynde at sælge telefoner med foldbar skærm.

Den længe omtalte mobiltelefon med foldbar skærm blev præsenteret som prototype, da den sydkoreanske elektronikgigant onsdag holdt sin udviklerkonference i San Francisco på den amerikanske vestkyst for at motivere udviklere af apps til straks at gå i gang med at udnytte de nye muligheder. Samtidig håber Samsung at sikre sig en større markedsandel i den dyre ende af mobilmarkedet, hvor hovedkonkurrenten er Apple.

Samsung vil begynde at sælge telefonen i begyndelsen af 2019.

Nærmest kvadratisk skærm

Foldbare skærme skal gøre det muligt at arbejde med større og mere komplekse opgaver på sin telefon, hvis teknologiske indmad ofte som minimum svarer til en god bærbar PC. Ulempen er dog, at selve telefonen derved bliver tykkere - modsat udviklingen de seneste år, hvor senest mange producenters afskaffelse af hovedtelefonstikket har tilladt dem at skære endnu nogle millimeter af tykkelsen.

Den nye skærmteknologi, som Samsung kalder Infinity Flex Display, betyder, at man på mobiltelefon vil kunne få en skærm, der er lige så stor som en lille tablet. Samsung fremviste en prototype, hvor skærmen er på 7,3 tommer, svarende til 18,5 cm målt diagonalt men nærmest kvadratisk i modsætning til mobiltelefonernes normale, langstrakte format. Når telefonen foldes sammen, ligner den en tyk telefon på størrelse med Nokias navnkundige N95.

Når telefonen klappes ud, skifter skærmbilledet fra forsiden af telefonen til den opslåede midterdel.

Prototypen slap dog ikke ud af hænderne på dem, der viste den frem. Hverken udviklere eller tilstedeværende pressefolk fik lov til at prøve den.

Vil folk købe en tyk telefon?

Samsung har arbejdet tæt sammen med Google, som i 2005 købte det endnu ikke færdigudviklede Android-mobilstyresystem for 50 millioner dollars og lancerede det i september 2008. I dag ligger Android på henved 86 procent af alle nyproducerede telefoner, og i Danmark var 56 procent af samtlige solgte mobiltelefoner i 1. halvår af 2018 Android-telefoner ifølge analysehuset IDC Nordic, der følger teknologimarkederne tæt. For Google handler det om at udvikle Android til endnu et område, som kan udvide Androids dominans. Det anderledes, nærmest kvadratiske skærmformat betyder, at både Android som system og de apps, der skal kunne udnytte skærmformatet, skal tilpasses.

Googles ansvarlige for Androids brugerflade, Glen Murphy, var da også selv på scenen for at understrege internetgigantens interesse for og engagement i telefoner med foldbare skærme.

Analytiker Bob O'Donnell fra Techanalysis Research siger dog til nyhedsbureauet Reuters, at selv om den foldbare skærm umiddelbart skaber en såkaldt wow-effekt, er det ikke sikkert, at folk synes om en så tyk telefon. Også den endnu ukendte pris kan blive en hæmsko.

Flere foldbare telefoner i 2019

Samsungs konkurrent, kinesiske Huawei, som tidligere i år overhalede Apple og nu er verdens næststørste mobilproducent, har tidligere meddelt, at der kommer en 5G-smartphone med foldbar skærm midt i 2019. De er dog begge blevet overhalet indenom af den kinesiske iværksættervirksomhed Royole, som i sidste uge fremviste en foldbar Android-telefon med en skærm på 7,8 tommer og en pris på 1.300 dollars eller cirka 8.500 kroner, når den kommer i handelen sidst i december.

Samsung sidder ifølge de seneste tal på 20,3 procent af det globale smartphonemarked med Huawei som nummer to med 14,6 procent og Apple som treer med 13,2 procent.