Salling Group sælger 163 Netto-butikker

Salling Group har i 2018 haft en vækst i omsætningen og et fald i driftsindtjeningen. Med salget af Netto Sverige vil adm. dir. Per Bank fokusere på Danmark, Polen og Tyskland.

Salling Group har solgt sine 163 svenske Netto-butikker til det svenske selskab CBS. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Danmarks største dagligvarekoncern, Salling Group, trækker nu stikket i Sverige.

Koncernen har solgt sine 163 svenske Netto-butikker til det svenske selskab CBS. Det oplyser Salling Group, i forbindelse med at koncernen har fremlagt nøgletal for 2018.

»I Salling Group er vi meget tilfredse med aftalen, som gør, at vi kan øge investeringerne på færre markeder og yderligere fokusere vores virksomhed til gavn for kunder i Danmark, Polen og Tyskland,« siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group, i en pressemeddelelse.

Supermarkedskæmpen, der blandt andet driver Netto, Bilka og Føtex, har i 2018 haft en vækst i omsætningen, som steg med 721 mio. kr. til 59,4 mia. kr.

Dagligvarekoncernens driftsresultat (EBIT) har til gengæld taget et ordentligt dyk og endte i 2018 på to mia. kr. mod 2,5 mia. kr. året før. 2017 var dog præget af ekstraordinære indtægter fra salget af Næstved Storcenter. Korrigeret for dette er faldet i 2018 på 75 mio. kr.

Alligevel er Per Bank tilfreds med driftsresultatet på to mia. kr. i et marked, som er kendetegnet ved en lav indtjeningsgrad.

»Vi er tilfredse med 2018, hvor alle vores kæder på nær Netto Sverige har bidraget fornuftigt. Netto Danmark leverer sit bedste år nogensinde, og det baner vejen for, at vi i 2019 for alvor kan sætte turbo på udrulningen af vores nye Netto-koncept, hvor butikkerne er indrettet mere imødekommende, funktionelt og med endnu større fokus på frugt og grønt samt økologi,« siger han i en pressemeddelelse.

Nedsatte varer har kostet på indtjeningen

Mens salgsudviklingen i 2018 var positiv i Netto, Føtex, Bilka, Wupti og Salling Stormagasiner, blev resultatet negativt påvirket af, at koncernen har sat prisen på 3.000 varer permanent ned i Føtex.

I forsøget på at sætte en prop i den kundestrøm, der i stadig stigende hast foretrækker discountbutikkernes hylder, tog koncernen i 2017 et nyt våben i brug for at genvinde terræn, og med kampagnen »Føtæsk« blev priserne på godt en femtedel af Føtex’ varer banket ned.

Det fik sidste år Føtex' direktør, Thor Jørgensen, til at proklamere, at »discount er død«, fordi han mente, at Føtex nu kunne tilbyde kunderne det samme som Fakta og Aldi.

Tiltaget skabte en kædereaktion i branchen, og hurtigt fulgte Dagrofa og Coop trop ved ligeledes at sætte en stor mængde varer ned til en fast lav pris i deres supermarkedskæder.

Men selv om Føtex har oplevet en vækst i antallet af solgte varer, har det endnu ikke opvejet nedgangen i indtjeningen. Per Bank fortryder dog ikke prisoffensiven.

»Jeg er endnu mere glad for den nu, end jeg var sidste år, for nu er vi ovre det værste, og vi ser, at kunderne putter flere varer i kurven. Det har været nødvendigt, og vi ser, at vi distancerer os fra vores supermarkedskonkurrenter. Og jeg forventer, at Føtex kommer til at tjene flere penge i 2019, fordi kunderne køber flere varer,« siger han.

Investerer to milliarder i 2019

I Tyskland og Polen leverede Netto ifølge koncernen tilfredsstillende resultater i 2018, mens Netto Sverige skuffede. Med frasalget af den samlede svenske forretning konsoliderer koncernen sine aktiviteter og øger investeringskraften i Danmark, Polen og Tyskland.

Salling Group, der indtil sidste år hed Dansk Supermarked Group, investerer i 2019 to mia. kr. i en opgradering af de fysiske butikker, digitale løsninger samt i øget onlinesalg af dagligvarer. I udrulningen af det nye Netto-butikskoncept i Danmark, Polen og Tyskland planlægger Salling Group i 2019 at investere mere end en mia. kr.

Netto Sverige åbnede sine første svenske butikker i maj 2002, og aftalen om at overdrage forretningen omfatter også de 2.000 medarbejdere i Netto Sverige. Parterne har aftalt ikke at offentliggøre købsprisen for transaktionen.

Salling Group har ekspanderet kraftigt de seneste år, særligt med kæden Netto. Per Bank har planer om at åbne yderligere 100 Netto-butikker de næste ti år og to-tre Føtex og Føtex Food i Danmark, mens der i Polen skal åbnes omkring 20-30 Netto-butikker i år og mere end 30 butikker i 2020.

»I Danmark har vi i store træk det antal butikker, vi skal have, og så handler det om at gøre dem endnu mere attraktive over for kunderne og give dem det rigtige sortiment, den rigtige serviceoplevelse og så videre. Og så er det i Polen, hvor vi skal skrue op for ekspansionen, for det er et marked med plads til butikker,« siger Per Bank, der ikke har planer om at gå ind i nye markeder.

»Polen er så stort et marked, at der kan vi bruge rigtig mange penge. Detailmarkedet har ændret sig, og vi skal ikke sprede os for tyndt,« siger han.

I Tyskland har Salling Group ikke planer om at åbne flere butikker. Her er man i stedet i gang med at modernisere de eksisterende butikker.

Vil ikke købe Magasin

Der har tidligere været spekuleret i, om Salling Group, der også ejer stormagasinerne Salling, har budt på Magasin, som sidste sommer blev sat til salg, og hvis engelske ejer er gået i rekonstruktion. Per Bank afviser dog interessen for Magasin.

»Vi har ikke budt, og vi overvejer heller ikke at byde. Vi har to rigtigt gode stormagasiner, og stormagasiner har det ellers generelt svært i hele verden, og jeg tror ikke, at der er ret mange, der har lyst til at investere deres penge der. Vi ville få nogle synergier, men vi ville også miste alle de synergier, som Magasin har med Debenhams,« siger han.

Salling Group købte i vinter rettighederne til BR-brandet, efter at legetøjskædens daværende ejer, Top-Toy, gik konkurs. Siden har Salling Group åbnet 26 BR-butikker. Og det er et passende antal, lyder det fra topchefen.

»Hvis det går rigtig godt, åbner vi selvfølgelig nogle flere, men jeg vil tro, at hvis vi tales ved om to år, har vi stadig omkring 26 butikker, og så er målet jo også at skabe en rigtig stærk webbutik og lave noget godt omnichannel,« siger han.