Så er den her endelig: Tyskland godkender Femern-tunnel

De tyske myndigheder har nu godkendt Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Men en retssag forventes at forsinke den 18 kilometer lange tunnel i yderligere et par år.

Scandlines tjener gode penge på at drive færgefart mellem Danmark og vores nærmeste nabolande. Ikke mindst på Rødby-Puttgarden-overfarten, hvorfor man ikke lader Femern-forbindelsen blive en realitet uden kamp. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

Efter flere års forsinkelse har de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten fredag meddelt, at myndighedsgodkendelsen af Femern Bælt-tunnelen i Tyskland nu er klar til underskrift.

Det skriver Femern-selskabet i en pressemeddelelse.

Godkendelsen, der er et juridisk dokument på mere end 1.000 sider, er en forudsætning for, at tunnelen, der skal gå fra Rødbyhavn på Lolland til tyske Puttgarden, kan bygges på tysk territorium. Den forholder sig til en masse tekniske forhold som f.eks. støjgener på havbunden og miljøforhold i det fredede tyske område, som tunnelbyggeriet skal igennem.

Da de danske politikere vedtog anlægsloven for Femern-tunnelen i 2015, forventede Femern-selskabet, at den tyske godkendelse ville komme året efter. Det skete ikke. Ansøgningen har været gennem to store, offentlige høringsrunder i Tyskland med både mundtlige og skriftlige høringer, der har givet borgere, virksomheder, organisationer og myndigheder i Tyskland mulighed for at stille spørgsmål til og foreslå ændringer i projektet.

Retssag kan forsinke tunnel yderligere

Selv om Femern-projektet nu langt om længe er blevet godkendt, er det ikke ensbetydende med, at Femern-selskabet kan føle sig sikker.

Det vides eksempelvis ikke, hvilke yderligere krav de tyske myndigheder vil stille til projektet, og det kan i værste fald både forsinke projektet og gøre det dyrere end forventet.

Tyske miljøorganisationer har desuden varslet, at de vil klage over myndighedsgodkendelsen ved domstolen i Leipzig. Det er normal procedure i forbindelse med store tyske infrastrukturprojekter, og tidligere sager har vist, at retssagerne kan forsinke projekterne med adskillige år.

Femern A/S har anslået, at retssagen vil være afsluttet efter ca. to år. Selskabet oplyser, at det nu vil studere myndighedsgodkendelsen og vurdere, hvilke konsekvenser byggetilladelsen vil have for projektets økonomi og tidsplan. I løbet af foråret vil Femern A/S desuden fremlægge en plan med forskellige scenarier for de næste skridt. I planen vil der også blive taget højde for en mulig retssag.

Femern-tunnelen bliver en såkaldt 'sænketunnel', hvor man støber betonelementer på land og efterfølgende sænker dem ned i en udgravet rende i havbunden. Tunellen forventes i bedste fald af stå færdig i 2028 og det seneste officielle skøn for anlægsudgifter i forbindelse med projektet lyder på 52,6 mia. kr.

Mens retssagen kører, vil det ifølge Femern-selskabet dog være muligt at foretage visse anlægsarbejder også på tysk side.

»Vi kommer ikke til at grave renden, før den tyske retssag er afsluttet. Man kan måske gå i gang med nogle forberedende arbejder på tysk side, hvis man får en strakstilladelse til det. Vi har allerede lavet forberedende arbejder i Danmark, og det kunne man godt lave mere af,« sagde Femern A/S' kommunikationschef, Tine Lund-Bretlau, i sidste uge til Finans.

En sådan tyvstart skal først godkendes af den politiske forligskreds, der i foråret fremrykkede og igangsatte forarbejde for et trecifret millionbeløb. Denne gang vil det dog være større investeringer, de skal godkende. Alene på dansk side er der ifølge Finans tale om et milliardbeløb, hvis man vil bygge en tunnelelementfabrik og arbejdshavnen, og forligskredsen har allerede brugt omkring 5 mia. kr. på et projekt, der stadig kan blive lukket ned af den tyske domstol eller andre uventede begivenheder.