Transportminister: Vigtig milepæl for Femernforbindelsen

Der vil næppe blive flyttet mange kommaer i tysk myndighedsgodkendelse af Femernprojekt, vurderer minister.

Foto: Philip Davali
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er tilfreds med, at den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen nu foreligger.

»Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet,« siger han i en pressemeddelelse.

Godkendelsen er fredag fremsendt til Femern A/S, der har 14 dage til at gennemgå den, inden den underskrives i januar.

Ifølge pressemeddelelsen er der tale om en »robust godkendelsesebeslutning«.

Selv om godkendelsen endnu ikke officielt er underskrevet fra tysk side, forventes »kun mindre, redaktionelle ændringer«, hedder det.

»De slesvig-holstenske myndigheder har haft betydeligt fokus på de miljømæssige konsekvenser af projektet,« siger Ole Birk Olesen.

Den tyske godkendelse kan påklages til Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Domstolsbehandlingen kan tage et par år.

Men forventningen er fortsat, at den kombinerede vej- og togtunnel kan tages i brug i 2028, lyder det fra kommunikationschef Tine Lund-Bretlau, Femern A/S.

»Vi har arbejdet i fem år på at få godkendelsen sammen med vores tyske samarbejdspartner. Nu har vi den. Det er på alle måder en milepæl i dag,« siger hun.

Selv om godkendelsen fylder mere end 1000 sider, forventer hun ikke overraskelser, der kan flytte afgørende på forudsætningerne for byggeriet.

»Selve godkendelsen er baseret på en ansøgning, vi har indgivet, som er på 14.000 sider. Så vi har været rigtig godt rundt om det.«

»Det er svært at forestille sig noget, der gør, at vi ikke skulle kunne bygge tunnelen,« siger Tine Lund-Bretlau.

»Nu vil vi læse godkendelsen rigtig grundigt og så forholde os til eventuelle nye krav og vilkår.«

»Og så vil vi i løbet af foråret komme med en plan for, hvordan vi kan bringe projektet i mål,« siger kommunikationschefen.

Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver 18 kilometer lang.

Med et budget på 52,6 milliarder kroner er det danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

/ritzau/