Ryanair kommer nu med kraftig advarsel: Vil blokere for flere statspenge til SAS

Det vil være totalt spild af danske skattekroner, hvis den danske stat som planlagt skyder penge i SAS, lyder det fra Europas største flyselskab, der øjeblikkeligt vil bede EU gribe ind.

Ryanair advarer SAS og den danske stat om, at yderligere kapitalindskud vil få øjeblikkelig konsekvenser. Arkivfoto: Paul Hanna/Reuters/Ritzau Scanpix Paul Hanna

Europas største flyselskab, Ryanair, vil reagere kraftigt, hvis den danske stat vælger at skyde ny kapital ind i SAS.

Det vil være et klart ulovligt statstilskud, som Ryanair øjeblikkeligt vil gå til EU med, lyder det fra det irske lavprisselskab.

»Nationale regeringer kan ikke bare udpege deres egne favorit blandt flyselskaber og lade dem gå i konkurrence med os andre. Flyselskaber bør blive eksponeret fuldt ud til det frie marked, og folk skal have lov at rejse med de mest effektive selskaber,« siger Eddie Wilson, topchef for Ryanair, i et interview med Berlingske.

Ryanair, der ikke selv modtog kapitalindskud under coronakrisen, har før haft succes med at klage over de indskud, som Danmark og Sverige tilførte SAS under pandemien.

Indtil videre har EU-Domstolen afgjort, at EU-Kommissionens oprindelige tilladelse fra coronakrisen var mangelfuld. Det kan muligvis føre til, at SAS kan komme til at skulle betale de omkring 7,5 milliarder kroner – som selskabet fik i 2020 – tilbage.

Men siden er de svære tider for SAS fortsat.

Al den kapital, som kom i 2020, er væk, og selskabet er tvunget ind i den amerikanske konkursproces Chapter-11 for at få nye aftaler med kreditorerne. Herefter er planen, at nye investorer skal komme med kapital.

Det har Sverige afvist, mens Danmark er klar med et beløb, som sandsynligvis kan blive på op til to milliarder danske kroner.

Spild af penge

Til gengæld vil den danske stat få indflydelse på nogle områder i SAS. Det skulle blandt andet som – tidligere omtalt i Berlingske – dreje sig om, at SAS skal sikre flyforbindelser fra København og til resten af verden.

»Det her vil blive det største spild af penge. Man bør ændre infrastrukturen, så de mest effektive flyselskaber har lyst til at komme til Danmark. Der bør sikres lavere afgifter i København i stedet for at skyde endnu mere kapital ind i et flyselskab, som hele tiden bliver mindre. Hvordan kan det gavne dansk økonomi?« spørger Eddie Wilson.

Ryanair har været særdeles offensive over for de flyselskaber, som modtog kapital under coronakrisen. Selskabet har beregnet, at der blev tilført næsten 300 milliarder kroner til verdens flyselskaber i den periode, og Ryanair har sendt adskillige klager til EU over tilskuddene.

Særligt har Ryanair været utilfredse med de mange penge, som Lufthansa fik – pengene som tyskerne siden har betalt tilbage.

Eddie Wilson blev i 2019 topchef for den del af Ryanair, som består af hovedparten af koncernens flyselskaber. Nu er han klar til at gå til EU, hvis SAS igen får kapitalindskud. Arkivfoto: Francois Lenoir/Reuters/Ritzau Scanpix Francois Lenoir

Men SAS har ikke ført noget tilbage.

Reelt fossede de penge bare ud af selskabet, da stort set alle SAS-fly holdt stille – og flyselskabet vil få meget svært ved at finde pengene.

»Jeg tror snart, at skatteyderne har fået nok. Kig på os som et privat selskab. Vi måtte leve af vores egne ressourcer og fik ingen indskud. Vi har samlet kapital sammen i 20 år for at være forberedt på begivenheder som corona. Det er en cyklisk forretning, og sådan noget som det her sker. Gør du ikke det, skal du hele tiden have andre til at skyde kapital ind,« siger Eddie Wilson.

Ødelagt SAS

Han mener, at de mange statsindskud igennem flere årtier har været ødelæggende for mulighederne for at gøre SAS mere veldrevet.

»Alt, hvad det her har gjort, er, at de aldrig har fået ændret adfærden i SAS, fordi folk altid ved, at der kommer penge. Derfor bliver SAS aldrig effektivt,« siger Eddie Wilson.

Den norske stat trak i 2018 sig ud af SAS, og den kommende kapitalforhøjelse betyder, at også Sverige forlader SAS som aktionær.

Dermed bliver Danmark det sidste land tilbage af de tre stifterlande fra 1946.

Men noget bliver anderledes fremover i SAS. Meget tyder på, at den amerikanske kapitalfond Apollo bliver den kommende storaktionær sammen med den danske stat.

Amerikanerne, har ydet et stort lån til SAS og har mulighed for at konvertere den gæld til aktier i det nye SAS, som kommer ud af chapter 11-processen. Apollo vil have det meget anstrengt med nye indskud, fordi de øjeblikkeligt vil ødelægge fondens muligheder for at få et fornuftigt afkast.

Der er dog ikke noget, der bekymrer Eddie Wilson:

»Vi må se, hvad det kommer til at betyde. Vi er succesfulde, fordi vi er klar til at konkurrere med alle, og jeg tvivler på, at SAS kommer til at investere i det omfang, som vil være nødvendigt,« siger Wilson.

Vil gå til EU

Han understreger, at SAS kan stå foran nye klager i EU, hvis der igen kommer ny kapital ind fra den danske stat.

»Vi kommer helt afgjort til at reagere på det. Det vil igen være et statssubsidie, og vi vil igen gå til EU. De her subsidier har ikke virket i 30 år, og hvorfor skulle de gøre det nu? Vi ønsker bare fri konkurrence,« siger Eddie Wilson

Han var i sidste uge i København, hvor han efterlyste lavere takster i Københavns Lufthavn. På et pressemøde sagde Wilson, at Danmark går glip af masser af flyforbindelser til resten af verden, fordi lufthavnen ifølge Ryanair-chefen tager for høje priser.

Københavns Lufthavn afviser dog at indlede en debat om emnet i offentligheden.

»Københavns Lufthavn er godt i gang med at forhandle takster med alle flyselskaberne – bistået af trafikstyrelsen. De forhandlinger foregår i mødelokaler og ikke til pressemøder,« skriver Morten Mortensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn, i en mail til Berlingske.

Han håber, at Ryanair vil begynde at flyve på flere ruter fra København og til andre europæiske byer.

»Vi har haft mange møder med Ryanair, og de er altid velkomne her i Københavns Lufthavn – på samme vilkår som alle andre. Det ændrer et pressemøde ikke på,« hedder det fra Morten Mortensen.

Eddie Wilson blev i 2019 topchef for den del af det irske selskab, som hedder Ryanair DAC og som består af hovedparten af Ryanair-koncernens flyselskaber. Michael O’Leary, der udviklede Ryanair til Europas største flyselskab, er fortsat øverste chef for Ryanair-gruppen.

Hverken SAS eller Finansministeriet har ønsket at kommentere Ryanairs udtalelser.